ایرانجهان

جمهوری اسلامی: گزارش جدید آژانس تلاشی برای منحرف کردن نگاه‌ها از جنگ غزه است

جمهوری اسلامی گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در مورد افزایش تولید اورانیوم ۶۰ درصدی در سایت‌های هسته‌ای ایران رد کرد و آن را تلاشی از سوی آمریکا و اسرائیل برای منحرف کردن افکار عمومی جامعه جهانی از جنگ در غزه دانست.

محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی روز چهارشنبه ششم دی در حاشیه جلسه هیات دولت جمهوری اسلامی، گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «سیاسی» و «یک هیاهوی رسانه‌ای» توصیف کرد.

او این گزارش را تلاشی برای منحرف کردن افکار عمومی از مناقشه حماس و اسرائیل خواند و گفت: «در این شرایط سیاسی و به دنبال وضعیتی که جنگ غزه برای آنان ایجاد کرده است، در تلاش هستند تا فضای دیگری ایجاد کنند تا تمرکز و افکار عمومی را از روی غزه به ایران بازگردانند.»

به گفته رییس سازمان انرژی اتمی، جمهوری اسلامی «هیچ کار جدیدی» در زمینه غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالا به انجام نرسانده است و تنها «فعالیت جاری» خود را دنبال می‌کند.

اسلامی افزود فعالیت‌های ایران «طبق چهارچوب و بر اساس ضوابط انجام می شود».

خبرگزاری رویترز روز پنجم دی با استناد به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو نوشت جمهوری اسلامی تولید اورانیوم غنی شده با خلوص تا ۶۰ درصد را به حدود ۹ کیلوگرم در ماه افزایش داده است.

به گفته آژانس، این میزان اورانیوم در دو سایت فردو و نطنز تولید می‌شوند.

بر اساس این گزارش، تهران به میزان پیشین تولید «یواف۶» (هگزافلوراید اورانیوم) در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۳ بازگشته است.

جمهوری اسلامی در ماه ژوئن تولید اورانیوم غنی شده با خلوص بالای خود را به ماهانه سه کیلوگرم کاهش داده بود.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت واشینگتن از گزارش جدید آژانس درباره افزایش تولید اورانیوم ۶۰ درصدی در ایران به شدت نگران است.

واتسون با اشاره به گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه افزود توسعه برنامه هسته‌ای ایران هم‌زمان با تشدید حملات حوثی‌های یمن در دریای سرخ و حملات به مواضع نیروهای بین‌المللی در عراق و سوریه بر نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های «خطرناک» و «بی‌ثبات‌کننده» تهران دامن زده است.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در واکنش به گزارش جدید آژانس گفت آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان مقصر افزایش تولید اورانیوم غنی‌شده در ایران هستند.

او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت اگر آمریکا و سه کشور اروپایی سال گذشته مانع از احیای برجام نمی‌شدند، سطح غنی‌سازی اورانیوم اکنون در ایران از ۳/۶۷ درصد فراتر نمی‌رفت.

پیش از این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود ذخایر اورانیوم غنی شده پنج درصدی، ۲۰ درصدی و ۶۰ درصدی ایران در مقایسه با ماه سپتامبر سال جاری میلادی افزایش یافته است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، با ابراز نگرانی مجدد از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت تهران از مواد و ظرفیت لازم برای ساخت بمب اتمی برخوردار است.

او با بیان اینکه هنوز سوالات بی‌پاسخ بسیاری در رابطه با برنامه‌ هسته‌ای تهران وجود دارد، تاکید کرد بازرسان آژانس بین‌المللی آثار اورانیوم غنی شده با درصد بالا یا اورانیوم فرآوری شده را در مراکزی در ایران یافته‌اند که نباید در آن‌ها اورانیومی وجود داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا