آذربایجانایران

تخریب خانه مشروطه اردبیل در نتیجه بی‌توجهی مسئولان ایران

در تداوم نابودی سیستماتیک آثار تاریخی آذربایجان جنوبی توسط حکومت ایران، خانه مشروطه اردبیل نیز در معرض نابودی کامل قرار گرفته است.

خانه تاریخی اسماعیل بیگ که از آن به‌عنوان “خانه مشروطه اردبیل” نیز یاد می‌شود، سال‌هاست در قلب کهن‌شهر اردبیل به‌صورت نیمه‌مخروبه به حال خود رها شده و در حال ویرانی کامل است.

این خانه مربوط به دوره قاجار که دارای ظرافت‌های هنری و معماری منحصربفرد است، خانه کاردار فرهنگی سفیر روس در اردبیل به نام “مرحوم اسماعیل بیگ شیروانی” بوده است.

او تاجری نامی بود که در جریان قحطی ۱۳۲۷ قمری نقشی اساسی در تامین معیشت مردم اردبیل داشت و به نوشته باباصفری در کتاب “اردبیل در گذرگاه تاریخ”، اسماعیل بیگ در واقعه مشروطیت به حمایت از مبارزان مشروطه‌خواه برخاسته و بسیاری از جلسات مهم مجاهدان در این خانه برگزار می‌شد.

حکومت تورک ستیز ایران در صدد است تا با حذف آثار و مظاهر فرهنگی-تاریخی تورک ها، روند آسیمیله کردن و تغییر هویت تورک های آذربایجان را تسهیل نمایدتخریب ارک عظیم تبریز، تخریب برج های هشتصد ساله مراغه، تخریب محوطه ٩هزار ساله شهریئری، تخریب تپه ٦هزار ساله حسنلو سولدوز، تخریب تپه ٦هزار ساله گؤک تپه اورمیه  و تخریب خانه های تاریخی تبریز تنها بخشی از پروژه حذف تاریخ و هویت تورک های آذربایجان جنوبی بدست حکومت ایران می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا