ایرانجهان

پاکستان خواستار رسیدگی ایران به کشته شدن ۹ شهروند خود شد

وزیر خارجه پاکستان به دنبال کشته شدن ۹ شهروند این کشور توسط افراد مسلح در منطقه سراوان، از ایران خواست تا علیه عوامل این حمله اقدام کند.

گزارش‌ها حاکی است که بامداد شنبه هفتم بهمن «افراد مسلح ناشناس» ۹ شهروند پاکستانی را در منزلی واقع در منطقه سیرکان شهرستان سراوان به قتل رساندند. «تاکنون گروه یا افرادی مسئولیت این حادثه را بر عهده نگرفته‌اند

در همین زمینه، وزیر خارجه پاکستان در شبکه اجتماعی ایکس از کشته شدن شهروندان این کشور در ایران «در یک حمله تروریستی» ابراز تاسف کرد.

جلیل عباس جیلانی تاکید کرده است: «این حمله شنیع تلاشی برای برهم زدن روابط پاکستان و ایران توسط دشمنان مشترک ما است

وزیر خارجه پاکستان ضمن ابراز همدری به خانواده‌های قربانیان، از دولت ایران خواسته است برای رسیدگی به موضوع کشته شدن این شهروندان «اقدام کند

محمد مدثر تیپو، سفیر پاکستان در تهران، هم ساعاتی بعد از انتشار گزارش‌ها گفت که از قتل «وحشتناک» ۹ شهروند پاکستان در سراوان به‌شدت وحشت‌زده شده است.

محمد مدثر تیپو در ادامه از جمهوری اسلامی خواست در تحقیقات در مورد این موضوع «همکاری کامل» با پاکستان داشته باشند.

در همین زمینه، ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، نیز قتل شهروندان پاکستانی در سراوان را «هولناک و نفرت‌انگیز» خوانده و آن را قویا محکوم کرد.

خانم بلوچ در ادامه گفت با مقامات ایران در تماس هستیم و بر لزوم رسیدگی فوری به این حادثه و پاسخگو کردن عاملان آن تاکید داریم.

در همین حال، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران «اقدام مسلحانه» در حومه شهر سراوان که به جان باختن ۹ شهروند پاکستانی و زخمی شدن سه نفر منجر شد را به شدت محکوم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه تحقیقات در این زمینه «توسط جهات ذیربط» ادامه دارد، افزود: «ایران و پاکستان به دشمنان اجازه نخواهند داد به روابط برادرانه دو کشور صدمه وارد کنند

کانال تلگرام «حال‌وش» که اخبار سیستان‌وبلوچستان را منتشر می‌کند، ضمن. انتشار تصاویر محل حمله و کشته‌شدگان، شمار آن‌ها را ۹ نفر و «تبعه پاکستان» اعلام کرد

بر اساس این گزارش، حمله حوالی ساعت ۲ بامداد رخ داده است و در جریان آن سه نفر نیز مجروح شده‌اند. حال مجروحان «وخیم» گزارش شده است.

حال‌وش به نقل از منابع آگاه نیز گفته است افرادی که مورد حمله قرار گرفته‌اند از ۱۵ سال پیش در شهر سیرکان به کارهای کارگری، صافکاری خودرو و برق‌کاری مشغول و در داخل یک اتاق در محوطه تعمیرگاه ساکن بوده‌اند.

معاون امنیتی-انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی،‌ ایرنا، کشته شدن ۹ تن و زخمی شدن سه نفر دیگر را تأیید کرد و آنها را «اتباع پاکستانی» خواند.

او گفت سه فرد مسلح به این افراد تیراندازی کردند و سپس متواری شدند.

این حمله در حالی صورت گرفته که به گفته منابع محلی چندین مقر نظامی و انتظامی در نزدیکی محل حادثه قرار دارد.

کشته شدن این ۹ شهروند پاکستانی در حالی رخ داد که محمد مدثر تیپو، سفیر جدید پاکستان روز شنبه پس از تنش اخیر برای ارائه استوارنامه‌اش با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران دیدار کرد.

تنش بین دو کشور در پی حمله «موشکی و پهپادی» سپاه پاسداران در شامگاه ۲۶ دی به آن‌چه که مقامات حکومتی ایران محل استقرار گروه «جیش‌العدل» در بلوچستان پاکستان خوانده‌ بودند، آغاز شد.

پاکستان اعلام کرد که در این حمله دو کودک کشته شدند.

پاکستان نیز چند روز بعد در پاسخ، یک روستای مرزی ایران را در نزدیکی شهر سراوان هدف قرار داد. بر اساس اعلام مقامات ایران در این حمله دست‌کم ۱۰ نفر از جمله چهار کودک کشته شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا