ایرانجهان

ابراز بدبینی اروپا درباره چشم‌انداز احیای برجام

جوزپ بورل، مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت احتمال بازگشت به برجام و رسیدن به توافق با تهران کاهش یافته است.

هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام شنبه (14 خرداد) ضمن ابراز بدبینی درباره چشم‌انداز احیای برجام گفت که با این حال، هنوز هم ممکن است با «تلاش بیشتر» توافق حاصل شود.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با اشاره به تماس دوباره خود با وزیر خارجه ایران در توییتی نوشت: «احتمال دستیابی به توافق و یا بازگشت به توافق هسته‌ای برجام در حال کاهش است. اما هنوز هم می‌توانیم با تلاش بیشتر این کار را عملی کنیم.»

آقای بورل سپس وعده داد که در مقام هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام هر لحظه آماده است تا حل‌وفصل «آخرین مسائل باقی‌مانده» را تسهیل کند.

آمریکا و سه قدرت اروپایی عضو برجام شامل فرانسه، بریتانیا و آلمان در حال فشار آوردن به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند تا با صدور قطعنامه‌ای، ایران را به‌ دلیل پاسخ ندادن به پرسش‌های این نهاد در مورد منشاء ذرات اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام‌نشده توبیخ کنند.

آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که ایران تا کنون به پرسش‌های باقی‌مانده درباره منشاء مواد هسته‌ای در سه سایت اعلام نشده پاسخ نداده است.

براساس متن پیش نویس ارسالی به 35 کشور عضو شورای حکام آژانس، قطعنامه یاد شده از ایران می‌خواهد که «فورا به اجرای تعهدات قانونی خود عمل کند و پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی‌بر تعامل بیشتر با هدف شفاف‌سازی و حل و فصل کلیه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بی‌درنگ بپذیرد.»

پیش‌نویس قطعنامه چهار کشور غربی درباره لزوم همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است در روزهای آینده در نشست فصلی شورای حکام مطرح شود.

تهران از بیش از یک سال پیش مذاکرات برای احیای برجام را در وین را از سر گرفته است. با این حال این مذاکرات از چند ماه پیش بدون اینکه هیچ کدام از طرف‌ها از شکست آن سخن بگویند بار دیگر متوقف شده است. از اختلاف بر سر لغو تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران به عنوان مانع اصلی در راه دستیابی به توافق برای احیای برجام یاد می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا