خاورمیانه

حمله تروریستی در تل‌آویو دو کشته و 16 زخمی بر جای گذاشت

در تازه‌ترین حمله مسلحانه علیه شهروندان اسرائیلی در خیابان‌های این کشور، شامگاه پنج‌شنبه ۱۸ فروردین ۲ تن در قلب شهر تل‌آویو کشته و دست‌کم ۱۴ تن نیز زخمی شدند.

منابع بیمارستانی شرایط جسمانی دست‌کم ۶ تن از مجروحین را بسیار وخیم و در آستانه مرگ توصیف کرده‌اند. آنها برای عمل‌های جراحی به بیمارستان‌های تل‌آویو انتقال یافته‌اند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، صدها تن از نیروهای پلیس و امنیتی در جستجوی فرد یا افراد مسلح عامل این تیراندازی هستند.

پلیس از همه مردم در سراسر تل‌آویو خواست در خانه خود بمانند و از تردد در شهر خودداری کنند. رفت و آمد اتوبوس‌ها و سایر وسایط نقلیه در شهر تل‌آویو نیز به دستور پلیس متوقف شد.

شاهدان عینی به رسانه‌های اسرائیل گفتند که دست‌کم یک فرد مسلح به سوی ده‌ها تن از مشتریان در کافه‌بارهای منطقه ساحلی شهر شلیک کرد.

صحنه‌های تیراندازی در دوربین‌های مداربسته امنیتی ثبت شده استرسانه‌ها می‌گویند که افراد زیادی در محل و ساختمان‌های اطراف به زیرزمین و دستشویی‌ها رفتند تا در امان باشند.

گزارش‌ها ابتدا حاکی از گروگان‌گیری بود اما پلیس بعدا این امر را تکذیب کرد.

یعکوو شبتای، فرمانده کل نیروهای پلیس اسرائیل، با رسیدن به میدان دیزینگوف و خیابان‌های اطراف محل واقعه، بر عملیات جستجوی نیروهای امنیتی و پلیس نظارت دارد. صدها نیروی امنیتی و یگان‌های پلیس در سواحل تل‌آویو و خیابان‌های اطراف در تعقیب فرد یا افراد مسلح هستند.

طی دو هفته اخیر سه مورد دیگر از حملات فلسطینیان و اعراب علیه شهروندان اسرائیلی، یازده کشته بر جای گذاشته است.

این حملات مسلحانه همزمان با ماه رمضان تشدید شده است. سازمان امنیت داخلی اسرائیل، شباک، از مدتی قبل، نسبت به وخیم شدن شرایط امنیتی در طول رمضان، هشدار داده و در این راستا دست به اقداماتی زده بود تا عوامل احتمالی را از ارتکاب عملیات مسلحانه بازدارد.

حمله پنج‌شنبه شب در آستانه عید هشت روزه پسح یهودیان و عید پاک مسیحیان رخ داده است. اسرائیل پس از دو سال دوران کرونا انتظار داشت که مناسبت‌های این دو عید همراه با آیین‌های افطاری روزه مسلمانان، فرصتی برای رشد اقتصادی و بازگشت گردشگران داخلی و خارجی به نقاط تفریحی باشد.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در روزهای گذشته به مردم اطمینان داده بود که نیروهای امنیتی مراقب جان مردم هستند و شهروندان «به روال عادی» به زندگی و تفریح خود بپردازند.

دفتر نفتالی بنت اعلام کرد که او با قطع کارهای روزانه خود، به مقر ستاد ارتش رفته و دستورات لازم را صادر می‌کند. آقای بنت از یک روز پیش با شوک بزرگ تضعیف ائتلاف دولت روبرو بوده و مشغول رتق و فتق امور سیاسی بود تا مانع از فروپاشی دولتش شود.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، نیز در روزهای گذشته از بخش باستانی اورشلیم/ بیت‌المقدس دیدار کرده بود. بخش شرقی اورشلیم در یک هفته اخیر شاهد تنش‌های فزاینده است و هر شامگاه درگیری‌های وسیعی میان جوانان و نوجوانان فلسطینی با نیروهای پلیس اسرائیل در آن رخ می‌دهد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین، شامگاه چهارشنبه طی یک سخنرانی در برابر هواداران خود در اورشلیم، دولت نفتالی بنت را به «ضعف» متهم کرد و گفت در دوران ۱۲ ساله نخست‌وزیری او، مردم اسرائیل شرایط امنیتی بهتری داشتند اما در دولت «ضعیف» نفتالی بنت، «ترور دوباره سر برآورده است.»

در این میان، تام نایدز، سفیر آمریکا در اسرائیل، در بیانیه‌ای در مورد حمله مسلحانه ساحل تل‌آویو گفت که از دیدن این «رویداد جبونانه» بشدت متاثر شده است زیرا این بار «مردم بی‌گناه در تل‌آویو هدف قرار گرفته‌اند.»

رادیو فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا