جهان

کشف اولین مجسمه نقاشی شده و یکی از واقعی‌ترین مجسمه‌های انسانی در گؤبکلی‌تپه و قره‌خان‌تپه ترکیه

بر اساس بیانیه روز شنبه وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، در حفاری‌های انجام شده توسط این وزارتخانه، اولین مجسمه نقاشی شده و یکی از واقعی‌ترین مجسمه‌های انسانی در سایت‌های باستانی گؤبکلی‌تپه و قره‌خان‌تپه واقع در استان شانلی‌اورفا ترکیه کشف شد.

این وزارت‌خانه با بیان این‌که یافته‌های جدیدی استان شانلی‌اورفا در جنوب شرقی ترکیه آشکار می‌شود، اعلام کرد که یک مجسمه گراز وحشی به اندازه واقعی ساخته شده از سنگ آهک در “ساختار D” گؤبکلی‌تپه، یک مکان باستانی که به “نقطه صفر تاریخ” مشهور است، پیدا شد.

این اثر که بقایای رنگدانه‌های قرمز، سفید و سیاه را بر روی سطح خود نشان می‌دهد، اولین مجسمه نقاشی شده ای بود که از دوره خود تا به امروز یافت شد.

سایت خارق‌العاده باستان شناسی گؤبکلی‌تپه استان شانلی اورفای ترکیه “نقطه صفر تاریخ” محسوب می‌شود که به 12هزار سال قبل باز می‌گردد.

این محوطه باستانی مشهور در سال 1963 توسط محققان دانشگاه‌های استانبول و شیکاگو کشف شد.

در کار مشترک در این مکان از سال 1995، مؤسسه باستان‌شناسی آلمان و موزه شانلی‌اورفا، ابلیسک‌های T شکل متعلق به دوران نوسنگی را پیدا کردند که ارتفاع آن‌ها بین سه تا شش متر (10 تا 20 فوت) و وزن 40 تا 60 تن است.

در طی این کاوش‌ها، آثار باستانی 12 هازر ساله، مانند مجسمه‌های انسانی به ارتفاع 65 سانتی‌متر (26 اینچ) نیز کشف شد.

– کشف مجسمه انسانی در قره‌خان‌تپه

در طول حفاری‌ها، مجسمه انسانی در قره‌خان‌تپه ترکیه که یکی از مهم‌ترین سکونتگاه‌های دوره نوسنگی محسوب می‌شود، کشف شد.

مجسمه انسانی 2.3 متری که کاندیدای تبدیل شدن به یکی از چشمگیرترین نمونه‌های هنر ماقبل تاریخ با حالت چهره واقع گرایانه است، روی یک نیمکت روی زمین ثابت شده است.

همچنین یک کرکس و صفحات سنگی نیز در این منطقه یافت شده و از آن زمان، تلاش‌های تحقیقاتی از جمله راه‌اندازی پروژه فرهنگ گؤبکلی‌تپه و حفاری‌های قره‌خان‌تپه در سال 2017 افزایش یافته است.

حفاری‌ها در این مکان منجر به کشف بیش از 250 ابلیسک T شکل شبیه به آن‌ها در گؤبکلی‌تپه، یک سایت رسمی میراث جهانی یونسکو شده است که به‌عنوان قدیمی‌ترین معبد جهان شناخته می‌شود و «نقطه صفر تاریخ» نامیده می‌شود.(آنادولو)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا