جهان

وزارت خارجه آمریکا: ایران همچنان بزرگترین محرک درگیری‌ها در غزه است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در کنفرانس خبری روزانه خود گفت، ایران یکی از بزرگ‌ترین محرک‌های درگیری در غزه است و نقش چشمگیری در بی‌ثباتی منطقه داشته است.

متیو میلر در پاسخ به پرسشی درباره نقش حکومت ایران در پایان دادن به جنگ غزه گفت: «من هیچ نقشی برای حکومت ایران و از سوی این کشور در پایان دادن به درگیری غزه نمی‌بینم، بلکه ایران در وهله نخست یکی از بزرگ‌ترین محرک‌های این درگیری بوده است.»

او با تاکید بر این که «ما شاهد هیچ نوع نقش سازنده‌ای از سوی ایران» برای رفع مشکلات غزه نبوده‌ایم، افزود: «مقام‌های حکومت ایران از تأمین مالی حماس و حمایت از این گروه تا تأمین مالی و حمایت از حزب‌الله و سایر گروه‌های نیابتی به‌طور چشمگیری در بی‌ثباتی منطقه نقش داشته‌اند و با کمک به حوثی‌ها، کشتیرانی بین‌المللی و تجارت جهانی را هم به خطر اندخته‌اند.»

جنگ جاری در نوار غزه که حدود ۷ ماه طول کشیده است، با حمله گروه حماس مورد حمایت حکومت ایران در ۷ اکتبر سال گذشته به جنوب اسرائیل آغاز شد؛ حمله‌ای که جان دست‌کم ۱۲۰۰ تن که اکثرشان غیرنظامی بودند، از سوی نیروهای حماس و متحدان آنها گرفته شد.

آنها بیش از ۲۳۰ تن هم را به گروگان گرفتند که در میان آنها، کودکان خردسال و سالمندان وجود دارند. در جریان آتش‌بس یک هفته‌ای بین اسرائیل و حماس در دی‌ماه سال گذشته، حدود یکصد تن از گروگان‌ها با شماری از زندانیان فلسطینی مبادله شدند، اما هنوز حدود ۱۳۰ گروگان اسیر حماس هستند که مشخص نیست چه تعدادی از آنها زنده باشند.

مقامات حماس روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت اعلام کردند پیشنهاد آتش‌بس در جنگ غزه را پذیرفته‌اند؛ اما اسرائیل هنوز پاسخی به این پذیرش نداده و جزییاتی از مفاد توافقنامه نیز منتشر نشده است.

جان کربی هماهنگ‌کننده امور ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید واشنگتن در حال بررسی پاسخ حماس است و در عین حال درباره آن با شرکای خود در منطقه رایزنی می‌کند.

در این میان، انجمن خانواده‌های گروگان‌های اسیر حماس از دولت اسرائیل خواسته است هر اقدام لازم را برای آزادی گروگان‌های باقیمانده انجام دهد و از مذاکرات قطر «بدون توافق» بازنگردد.

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، ضمن ابراز نگرانی از عملیات گسترده قریب الوقوع اسرائیل در رفح، بار دیگر بر لزوم محافظت از جان غیرنظامیان تاکید کرد.

آنتونیو گوترش همچنین از مقامات اسرائیل و حماس خواست هر چه زودتر برای توقف درگیری به توافق برسند.

مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، روز دوشنبه هشدار داد که تهاجم زمینی اسرائیل به رفح، ۶۰۰ هزار کودک پناه گرفته در این منطقه را با «خطرات فاجعه‌باری» روبرو خواهد کرد.

کاترین راسل گفت، «اگر عملیات نظامی در مقیاس بزرگ آغاز شود، کودکان این منطقه که از نظر روحی و جسمی تضعیف شده‌اند، در معرض خطر خشونت، هرج و مرج و وحشت بیشتر قرار خواهند گرفت.»

بنابر اعلام وزارت امور خارجه قطر، یک هیئت دیپلماتیک از این کشور برای ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم آتش بس میان اسرائیل و حماس، روز سه‌شنبه راهی قاهره پایتخت مصر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا