آذربایجاناجتماعی

ترکیدگی خط انتقال ۵۸ ساله آب اورمیه/ ۳۰ درصد شهر آب ندارد

ترکیدگی و قطع چندین باره خط انتقال آب شرب بخش وسیعی از منطقه اورمیه موجب نارضایتی و گلایه شدید ۵۰ هزار انشعاب شده و از چهارشنبه شب تاکنون آب این منطقه قطع است.

از چهارشنبه شب برای چندمین بار متوالی با ترکیدگی خط انتقال ۶۰۰ میلی متری آب شرب در اورمیه، مناطق وسیعی از شهر شامل ضلع جنوبی بلوار باهنر، جاده انهر، ۶۰ طناب، خیابان‌های ورزش، آهندوست، سربازان گمنام و خیابان‌های منشعب از آن، ارشاد، وکیلی، ضلع غربی بلوار مدرس، زمین‌های جانبازان و روستای الواج دچار قطعی آب شده است.

با وجود اینکه عملیات آبرسانی توسط هشت تانکر در این مناطق در حال انجام است ولی مردم از شرایط به وجود آمده به شدت گلایه مند هستند.

قلی زاده یکی از بانوان این منطقه که در حال دریافت آب از تانکر آبرسانی شرکت آب و فاضلاب اورمیه است با گلایه از شرایط بوجود آمده می گوید: الان فصل تابستان است و آب به شدت مورد نیاز خانواده هاست در سالجاری این دومین بار است که با قطعی آب مواجه هستیم و در شرایط خوبی قرار نداریم.

وی با بیان اینکه در اکثر ماه های سال با افت فشار آب نیز در این منطقه مواجه هستیم عنوان کرد: بارها مشکل را به شرکت آب و فلاضلاب استان از طریق سایر اهالی محله وحتی با مراجعه به دفاتر یکی از نمایندگان اورمیه در مجلس گفته ایم اما هیچ نتیجه مشخصی نگرفته ایم.

حسینی از دیگر بانوان این منطقه با قدردانی از اینکه از شب تاکنون به صورت ۲۴ ساعته کارشناسان شرکت آب و فاضلاب ارومیه مشغول تعمیر ترکیدگی خط انتقال آب شرب هستند می گوید: این مشکل چندین بار هست در سالهای اخیر اتفاق افتاده و تعمیر خط لوله راهکار درستی نیست.

وی با بیان اینکه همه زندگی یک خانواده به وجود نعمت آب بستگی دارد افزود: با آب محدودی که از طریق تانکر دریافت می کنیم نمی توان همه نیازهای خانواده را برطرف کرد لذا از مسئولان استان تقاضا داریم در خصوص این مشکل چاره اندیشی اساسی بکنند.

گلایه های سایر اهالی این منطقه از یک جنس است و معتقد هستند تعمیر خط انتقال آب شرب چاره ساز نیست چرا که درطول سال این قطعی آب به دلیل ترکیدگی بخشی از خط انتقال تکرار می شود و از مسئولان درخواست دارند به صورت ریشه ای این مشکل را حل کنند.

دو سال پیش ترکیدگی لوله آب در تقاطع غیر هم‌سطح ذاکر در بلوار آپادانا این هشدار را داد که هر تغییر جزئی در پل‌های مدرس به آسیب‌زدگی زیرساخت‌های آب شرب شهر اورمیه می انجامد و باید فکری به جال زیرساخت‌های خدماتی شهر ارومیه کرد اما بعد از دوسال به نتیجه مشخصی نرسید تا دوباره امروز اعلام می شود که قرار است دوباره فکر جدیدی برای انتقال و جابجایی زیرساخت‌های خدماتی شهر اورمیه از زیر پلها شود.

عمر بخشی از خط انتقال آب شرب اورمیه ۵۸ ساله است

مدیرآب و فاضلاب اورمیه در خصوص  آخرین وضعیت خط انتقال آب در بخش ضلع جنوبی شهر اورمیه گفت: خط انتقال آب شرب این منطقه که بیش از ۳۰ درصد مشترکان این شهر را شامل می شود فرسوده بوده و تاسیسات احداثی آن مربوط به سال ۱۳۴۰ است.

جمشید سیدپور با بیان اینکه فرسودگی این خط انتقال موجب شده است در برخی از مواقع سال شاهد ترکیدگی بخشی از خط انتقال و قطعی آب مشترکان این منطقه باشیم افزود: از چهارشنبه شب به دلیل ترکیدگی لوله در بخشی از این منطقه نیز آب تعدادی از مشترکان قطع شده است.

وی با اشاره به تلاش شبانه روزی کارشناسان فنی این شرکت برای رفع مشکل و اتصال آب مشترکان این منطقه عنوان کرد: در طول شبانه روز گذشته کارشناسان این شرکت بی وقفه مشغول تعمیر و بازسازی این خظ انتقال هستند و تا عصر امروز آب مشترکان وصل می شود.

تداوم عملیات آبرسانی با ۸ تانکر آب در اورمیه

سیدپور با بیان اینکه در این مدت با استفاده از ۸ تانکر به مشترکان این منطقه آبرسانی صورت گرفته است گفت: تا زمان رفع کامل مشکل آبرسانی ادامه دارد و تلاش می کنیم مردم با مشکل جدی مواجه نشوند.

مدیرآب و فاصلاب شهر اورمیه با بیان اینکه این منطقه دارای ۵۰ هزار فقره انشعاب بوده و بیش از ۳۰ درصد از خط انتقال کل شهر اورمیه را داراست گفت:تاسیسات آبرسانی این منطقه مربوط به سال ۴۰ است و با گذشت این مدت دچار فرسودگی شده و باید جابجایی صورت گیرد.

سیدپور با اشاره به ینکه کلاس تاسیسات این منطقه C بوده و در حد بسیار ضعیف است افزود: این تاسیسات زیرپل مدرس قرار دارد و در صورت وارد شدن کمترین فشار نیز بخش هایی از خط انتقال در مواقع سال دچار ترکیدگی می شود.

جابجایی خط انتقال آب شرب ضلع جنوبی شهر اورمیه یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مدیرآب و فاضلاب شهر اورمیه با تاکید بر نوسازی و بازسازی هر چه سریعتر خط انتقال آب در این منطقه اضافه کرد: برای جابجایی ونوسازی و انتقال این خط نیازمند تخصیص یک میلیارد تومان اعتبار هستیم.

سیدپور  با اشاره به اینکه تعمیر و بازسازی این خط انتقال توسط کارشناسان و پرسنل شرکت آب و فاضلاب ادامه دارد افزود: با توجه به زمان بر بودن آن، از شهروندان درخواست می شود، ضمن صرفه جویی، نسبت به ذخیره سازی آب شرب مصرفی خود اقدام کنند.

مدیرآب و فاضلاب شهر اورمیه گفت: پایداری خطوط انتقال آب شرب و جلوگیری از وقوع حوادث در شبکه انتقال بسیار پراهمیت بوده و با توجه به اینکه در تعدادی از تقاطع‌های غیرهمسطح شهر شامل (تقاطع مادر، میرزای شیرازی و مدرس) شبکه اصلی انتقال آب در زیر پل‌ها مدفون مانده‌اند و برای اطمینان از پایداری شبکه توزیع به‌زودی با تهیه طرحی عملیات جابجایی این خطوط اجرایی می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا