ایرانجهان

ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از گزارش آژانس درباره توسعه برنامه هسته‌ای ایران

اتحادیه اروپا نسبت به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره توسعه برنامه اتمی ایران ابراز نگرانی کرد و گفت که اقداماتی نظیر ممانعت از نصب دوربین‌های نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای ایران شرایط را پیچیده‌تر کرده است.

این اتحادیه در بیانیه خود بر ادامه تلاش‌های دیپلماتیک و سیاسی برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرده و گفته است که اتحادیه اروپا همجنان خود را به اجرای توافق هسته‌ای، موسوم به برجام، متعهد می‌داند.

بیانیه یادشده با اشاره به نقض تعهدات برجامی ایران می‌گوید که خطر اشاعه تسلیحات هسته‌ای در منطقه در نتیجه توسعه برنامه هسته‌ای ایران افزایش یافته و در این شرایط اتحادیه اروپا برای کاهش تنش‌های هسته‌ای از همه کشورها می‌خواهد که از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کنند.

قطعنامه ۲۲۳۱ بر توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی صحه می‌گذارد، توافقی که سال ۲۰۱۵ و در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در ایالات متحده حاصل شد، اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور بعدی ایالات متحده، با لغو یکجانبه آن، تحریم‌های سنگینی را علیه ایران به اجرا گذاشت. ایران نیز یک سال پس از اجرای تحریم‌ها به تدریج از تعهدات برجامی خود عدول کرد.

اتحادیه اروپا در بیانیه خود با اشاره به گسترش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران می‌گوید که این اقدامات توجیه غیرنظامی ندارد و می‌تواند مخاطرات اشاعه تسلیحات هسته‌ای را افزایش دهد.

این بیانیه با اشاره به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان می‌کند که با این که ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصد را کاهش داده، اما همچنان نگرانی‌های زیادی در مورد اشاعه سلاح‌های هسته‌ای وجود دارد.

ایران پاییز گذشته اعلام کرد که تولید اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده را در تاسیسات فردو آغاز کرده. مدتی پس از آن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که بازرسانش ذرات اورانیوم غنی‌شده در سطح ۸۳.۷ درصد را در تاسیسات ایران پیدا کرده‌اند که فاصله چندانی با ۹۰ درصد مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای ندارد. ایران اما تاکید کرد که این امر صرفا تصادفی بوده و هیچ‌گاه اورانیوم را بالاتر از سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی نکرده است.

اتحادیه اروپا در بیانیه خود با اشاره به این‌که آژانس توضیحات ایران درباره منشا ذرات اورانیوم ۸۳.۷ درصدی را پذیرفته است، گفت که بروکسل نیز این مسئله را در نظر دارد، اما با این حال همچنان نگران توانایی فنی ایران برای غنی‌سازی در چنین سطحی است که خطرات اشاعه تسلیحات هسته‌ای را افزایش می‌دهد.

این اتحادیه در عین حال از ادامه سیاست ایران برای حذف دوربین‌های نظارتی آژانس از تاسیسات هسته‌ای خود انتقاد کرده و آن را سیاستی «زیان‌بار» خوانده که مانع آن می‌شود تا آژانس نسبت به ماهیت برنامه هسته‌ای ایران اطمینان پیدا کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود از عدم همکاری تهران برای نصب مجدد دوربین‌ها اظهار ناخرسندی کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا