ایرانجهان

عملیات کم‌سابقه اف‌بی‌آی و چندین کشور علیه باج‌افزار معروف لاک‌بیت

نهادهای امنیتی آمریکا و چند کشور دیگر در یک عملیات مشترک وبسایت گروه هکری لاک‌بیت، یکی از پرکارترین باج‌افزارهای جهان، را به کنترل خود درآوردند.

به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا و همچنین سخنگوی آژانس جرم و جنایت بریتانیا شامگاه دوشنبه ۳۰ بهمن تایید کردند که نهادهای امنیتی فعالیت این باند هکری باج‌گیر را مختل کرده‌اند.

به گفته این دو سخنگو، عملیات همچنان ادامه دارد و در حال گسترش است.

در حال حاضر در وبسایت این گروه هکری یادداشتی دیده می‌شود که می‌گوید کنترل این صفحه در دست «ان‌سی‌ای» (آژانس ملی جرم و جنایت بریتانیا) است.

همچنین به نوشته این یادداشت، فعالیت این وبسایت در حال حاضر با همکاری نزدیک با «اف بی‌آی» (اداره تحقیقات فدرال آمریکا) و «کرونوس» (عملیات واکنش به بحران در سیستم عامل‌های ناتو) انجام می‌شود.

در این یادداشت همچنین به نیروهای پلیس بین‌الملل از فرانسه، ژاپن، سوئیس، کانادا، استرالیا، سوئد، هلند، فنلاند و آلمان نیز اشاره شده است.

باند هکری لاک‌بیت یکی از پرکارترین باندهای باج‌گیری سایبری است که تاکنون شرکت‌ها و نهادهای پرشماری را در جهان هدف اخاذی قرار داده است.

مقام‌های آمریکا این باند هکری را به عنوان بزرگترین تهدید باج‌افزار در جهان توصیف کرده و گفته‌اند این گروه تاکنون بیش از ۱۷۰۰ شرکت و سازمان را که در زمینه‌های بسیار گوناگون فعالیت داشتند، از جمله بانک‌ها و موسسات مالی، صنایع حمل و نقل، مدارس، صنایع غذایی و ادارات دولتی، مورد حمله قرار داده است.

فعالیت این باند هکری در دارک‌وب است و پس از حمله به سرورها و رایانه‌های موسسه مورد نظر، اطلاعات داخلی آنها را سرقت می‌کند و در صورت عدم دریافت باج از آنها، این اطلاعات را منتشر می‌کند.

یکی از آخرین قربانیان این باند باج‌گیر شرکت بویینگ بود که اطلاعات داخلی آن نوامبر ۲۰۲۳ منتشر شد.

در سال ۲۰۲۰ به دنبال پیدا شدن باج‌افزار لاک‌بیت در انجمن‌های سایبری به زبان روسی، برخی از تحلیلگران امنیتی این گمانه را مطرح کردند که این باند باج‌گیر در روسیه مستقر است.

با این حال تاکنون هیچ کشوری رسما این باند را به کشور خاصی منتسب نکرده و خود این باند هم گفته است از هیچ حکومتی حمایت نمی‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا