ایرانجهان

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا:آزادسازی پول ایران، تهران را به گروگان‌گیری بیشتر تشویق می‌کند

سه عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به دولت بایدن ضمن ابراز نگرانی درباره توافق برای تحویل شش میلیارد دلار به جمهوری اسلامی برای تبادل زندانیان، آن را موجب تهدید امنیت ملی آمریکا و تشویق ایران به گروگان‌گیری بیشتر دانستند.

مایکل مک‌کال، استیو اسکالیس و الیز استفانیک در نامه خود دولت بایدن را متهم کردند که با انجام مذاکرات سری برای «تفاهم» در زمینه هسته‌ای و مخفی نگه داشتن آن از کنگره، قانون نظارت کنگره بر برجام را نقض کرده است.

این نمایندگان با اشاره به همزمانی گزارش وال‌استریت ژورنال درباره کاهش سرعت ساخت اورانیوم غنی‌شده با درجه نزدیک به تسلیحاتی از سوی ایران و توافق آزادسازی پول ایران در ازای تبادل زندانیان، خاطرنشان کردند این موقعیت نشان می‌دهد که دولت بایدن هم برای تبادل زندانیان و هم در ارتباط با موضوع هسته‌ای با جمهوری اسلامی به تفاهم رسیده است.

نامه سه نماینده جمهوری‌خواه تاکید کرد هر گونه توافق یا تفاهم با جمهوری اسلامی که نتواند به صورت دائم غنی‌سازی هسته‌ای ایران را متوقف کند، این نگرانی را افزایش می‌دهد که دولت آمریکا برنامه هسته‌ای ایران را که امنیت ملی ایالات‌متحده را به خطر انداخته، تقویت می‌کند.

روزنامه وال استریت ژورنال در اواخر مرداد ماه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که جمهوری اسلامی طی هفته‌های اخیر سرعت ساخت اورانیوم غنی‌شده با درجه نزدیک به تسلیحاتی را به میزان قابل توجهی کاهش داده و مقدار کمی از اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی را رقیق‌سازی کرده است.

این نامه با اشاره به اینکه ایران هم‌اکنون برای ساخت دو بمب اتم مواد شکاف‌پذیر هسته‌ای کافی در اختیار داشته و اگر بخواهد می‌تواند در مدت چند ماه سلاح هسته‌ای نیز بسازد، خاطرنشان کرد کاهش سرعت غنی‌سازی ۶۰‌درصدی، تاثیر چشمگیری بر کاهش تهدید هسته‌ای ایران نخواهد داشت.

این نمایندگان هشدار دادند که جمهوری اسلامی علاوه بر عدم همکاری کامل با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به حمایت از تروریسم، تهدید شهروندان آمریکایی، تضعیف آزادی دریانوردی، نقض حقوق بشر شهروندان خود و حمایت تسلیحاتی از روسیه در جنگ اوکراین ادامه می‌دهد.

این نامه افزود: «رژیم ایران به عنوان بزرگ‌تریم حامی تروریسم دولتی در جهان، از گروگان‌گیری به عنوان یک راهبرد مذاکره و سازوکار تامین مالی خود استفاده می‌کند.»

این نمایندگان خاطرنشان کردند اگر دولت آمریکا به پول دادن در ازای آزادی گروگان‌ها ادامه دهد، ایران نیز به گروگان‌گیری بیشتر و تقاضا برای قیمت‌های بالاتر ادامه خواهد داد.

این نامه با ابراز نگرانی از اینکه ایران پول‌های آزاد شده را در جهت فعالیت‌های مخرب خود خرج کند، گفت تضمین‌های موجود برای استفاده از این پول‌ها برای امور انسان‌دوستانه کافی نیست، چرا که ایران پیش‌تر نیز درباره استفاده از چنین پول‌هایی برای مقاصد بشردوستانه دروغ گفته است.

این نمایندگان همچنین از اینکه تفاهم اخیر تبادل زندانیان، اتباع دیگر آمریکا را شامل نشده، ابراز نگرانی کردند.

در حال حاضر، شهاب دلیلی، زندانی دارای گرین کارت، از سال ۱۳۹۵ به اتهام «جاسوسی» و «همکاری با دولت متخاصم» یعنی آمریکا، در ایران محبوس است و خانواده او در اعتراض به مشمول نشدن دلیلی در تفاهم تبادل زندانیان به دولت بایدن معترض هستند.

سه نماینده نگارنده نامه به بایدن تاکید کردند اگر دولت آمریکا به بی‌توجهی به قوانین آمریکا و نقش نظارتی کنگره ادامه دهد، نمایندگان از همه ابزارهای موجود برای ایجاد شفافیت و پاسخگویی دولت به مردم آمریکا استفاده کرده و برای جلوگیری از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، تهدید‌های تهران علیه شهروندان آمریکایی و حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم، به سیاست فشار حداکثری بازخواهند گشت.

گزارش‌ها از توافق تهران و واشینگتن درباره آزادسازی مشروط شش میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در کره جنوبی در قبال آزادسازی پنج شهروند آمریکایی زندانی در ایران حکایت داشته است.

با این حال، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها روز سه‌شنبه ۲۴ مرداد گزارش داد دولت ایالات متحده آمریکا در چند هفته گذشته در جهت فراهم کردن امکان دسترسی ایران به دست‌کم ۱۶ میلیارد دلار از اموال مسدود‌شده خود، از جمله شش میلیارد دلار در کره جنوبی، تلاش کرده است.

این بنیاد در گزارشی نوشت که علاوه بر شش میلیارد دلار در کره جنوبی که به عنوان بخشی از قرارداد تبادل زندانیان میان دو کشور آزاد می‌شود، ۱۰ میلیارد دلار در عراق نگهداری می‌شود تا بدهی‌های بغداد به ایران پرداخت شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا