آذربایجانایران

تابلو میدان «آتا اردبیل» طی روزهای اخیر چندین بار پاک و دوباره پدر نگاشته شد

پس از آنکه فعالین حرکت ملی آذربایجان روز ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ در راستای سیاست مقابله با بیگانه‌انگاری و تحریف اسامی آذربایجانی، با تغییر نام‌ تابلو میدان «آتا اردبیل» ، نام تورکی‌ را جایگزین‌ نام فارسی کرده‌ بودند دوباره عوامل نامگذاری نام مذکور را پاک و نام پدر را جایگزین کرده اند.

بعد از پاک کردن میدان «آتا اردبیل» توسط عوامل مذکور ، فعالین مدنی اردبیلی با رنگ روی نام پدر را رنگ کرده اند که رنگ نیز از تابلو میدان پاک و دوباره نام پدر در تابلو میدان دیده می شود.

شهرداری اردبیل چندی پیش نام یکی از میادین تازه تاسیس شهر را که ابتدا مقرر شده بود به اسم میدان آتا نامگذاری شود به نام میدان پدر تغییر داده بود که با واکنش و مخالفت عموم مردم روبرو گردیده بود.

فعالین ملی آذربایجان می گویند سیاست تغییر نام و فارسیزه کردن تاریخ، زبان، فرهنگ و‌ هویت آذربایجان از زمان روی کار آمدن رضا شاه پهلوی آغاز و با روی کار آمدن جمهوری اسلامی و نفوذ گفتمان جریانهای‌ پان ایرانیستی و‌ ایرانشهری در بدنه حاکمیت تداوم یافته است.

در نتیجه این سیاست های آپارتایدی نام‌های تاریخی و تورکی مناطق مختلف جغرافیایی، شهرها، خیابانها، کوچه ها، روستاها، رودها و کوههای آذربایجان حذف و اسامی فارسی جایگزین آنها می‌گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا