جهان

نشست وزرای خارجه روسیه و اوکراین در آنتالیا: لاوروف وعده‌ای برای آتش‌بس نداد

در پانزدهمین روز تهاجم روسیه به اوکراین، وزیران خارجه دو کشور در آنتالیا دیدار کردند، روسیه بمباران بیمارستان کودکان در ماریوپل را تکذیب کرد و بریتانیا میلیاردر روس و مالک باشگاه فوتبال چلسی را مورد تحریم قرار داد

در پانزدهمین روز تهاجم روسیه به اوکراین، وزیران خارجه دو کشور در آنتالیا دیدار کردند، روسیه بمباران بیمارستان کودکان در ماریوپل را تکذیب کرد و بریتانیا میلیاردر روس و مالک باشگاه فوتبال چلسی را مورد تحریم قرار داد.

دیدار سرگئی لاوروف و دیمیترو کولِبا، وزیران خارجه روسیه و اوکراین، روز پنجشنبه ۱۹ اسفند در ترکیه و به میزبانی وزیر خارجه این کشور برگزار شد.

وزیر خارجه اوکراین پس از این نشست گفت مطمئن شده لاوروف هیچ تضمینی در مورد توقف آتش‌باری برای خروج غیرنظامیان از شهرها، از جمله ماریوپل، نمی‌دهد.

وزیر خارجه روسیه نیز در سخنان خود پس از این نشست هیچ نشانه‌ای مبنی بر تغییر رویکرد این کشور درباره تهاجم به اوکراین نشان نداد و خواسته‌های مسکو درباره خلع سلاح اوکراین و پذیرش بی‌طرفی را تکرار کرد.

لاوروف همچنین غرب را متهم کرد که با ارسال سلاح به اوکراین این منازعه را تشدید می‌کند.

با این حال وزیر خارجه اوکراین گفت فهرست خواسته‌های لاوروف به معنای تسلیم اوکراین بود و روسیه تسلیم اوکراین را نخواهد دید.

از سوی دیگر سرگئی لاوروف گفت بمباران بیمارستان کودکان در اوکراین پس از آن رخ داد که نیروهای اوکراینی ساختمان را تصرف کردند و مدت‌ها بود هیچ بیماری در آنجا نبود.

اندکی بعد ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین، سخنان لاوروف را «دروغ» خواند و گفت در بمباران این بیمارستان سه نفر، از جمله یک کودک کشته شدند.

بمباران یک زایشگاه و بیمارستان کودکان در شهر ماریوپل روز چهارشنبه روی داد و با محکومیت گسترده جهانی، از جمله دبیرکل سازمان ملل، روبه‌رو شد.

صبح پنجشنبه سخنگوی وزارت خارجه روسیه خبرهای مربوط به دست داشتن این کشور در بمباران این بیمارستان را «تروریسم اطلاع‌رسانی» خوانده بود اما سخنگوی کرملین گفته بود در این باره از نیروهای روس اعزامی به اوکراین درخواست اطلاعات خواهد شد.

روز پنجشنبه همچنین بریتانیا هفت تن از ثروتمندان نزدیک به پوتین، از جمله رومن آبراموویچ، را به فهرست تحریم‌های خود افزود.

آبراموویچ، میلیاردر روس- اسرائیلی و مالک باشگاه چلسی، پیشتر اعلام کرده بود که مدیریت این باشگاه را به متولیان بنیاد خیریه چلسی واگذار می‌کند.

در تحولی دیگر، روز پنجشنبه مقام‌های اوکراین خبر دادند که تلاشی جدید برای ایجاد گذرگاه‌های امن و خروج غیرنظامیان از هفت شهر، از جمله ماریوپل، آغاز شده است.

به گفته ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین، روز چهارشنبه دست‌کم ۳۵ هزار شهروند غیرنظامی از شهرهای محاصره شده این کشور خارج شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا