ایرانجهان

پیش‌بینی سازمان اطلاعاتی کانادا از ادامه و افزایش احتمالی تهدیدهای جمهوری اسلامی

سازمان اطلاعات امنیت کانادا در گزارش سالانه خود ارزیابی کرد که تهدید ناشی از جمهوری اسلامی برای کانادا و متحدانش در سال جاری میلادی ادامه یافته و نظر به تحولات منطقه‌ای ممکن است افزایش یابد.

ارزیابی سالانه تشکیلات اطلاعات امنیت کانادا روز چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت، بر اساس سنت این کشور، به طور علنی منتشر شد و در وب‌سایت‌های دولتی این کشور اطلاع‌رسانی شد.

این گزارش در بند مرتبط با جمهوری اسلامی ایران، با تأکید بر این‌که حکومت تهران کماکان در جست‌وجوی تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ منطقه‌ای و افزایش نفوذش در عراق، سوریه، لبنان و فراتر از آن است، به گسترش عملیات خارجی حکومت ایران در کشورهای غربی اشاره کرده است.

بر اساس این گزارش، عملیات حکومت ایران در سال‌های اخیر «به طور فزاینده‌ای تهاجمی و گسترده» بوده و منجر به پیشبرد «توطئه‌های مرگبار» طراحی شده از سوی عوامل اطلاعاتی و امنیتی ایران در آمریکا، بریتانیا و چندین کشور اروپایی شده است.

کانادا تصریح کرد که تشکیلات اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در کار جاسوسی و گردآوری مخفیانه اطلاعات در مورد ایرانیان، به‌ویژه علیه کنشگران سیاسی خارج از ایران هستند، و فعالان حقوق بشر، زنان و اقلیت‌ها و سایر ایرانیان مهاجر را زیر رصد دارند.

پارلمان کانادا طرح قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی را تصویب کرد

این گزارش بر تحرکات ایران علیه منافع اسرائیل و یهودیان تأکید کرده و نوشته که تهران برای تحقق این اهداف از عوامل و افرادی استفاده می‌کند که ممکن است عامدانه یا ناخواسته «شریک جرم» باشند.

بر اساس ارزیابی کانادا، هدف حکومت ایران در بسیاری از این موارد، «خاموش کردن» صدای انتقاد مخالفان در خارج از سیاست‌های جمهوری اسلامی است.

این گزارش افزود «فعالیت‌های خصمانه» ایران، در نهایت امنیت کانادا و شهروندان آن و همچنین ارزش‌های دموکراتیک و حاکمیت کانادا را تضعیف می‌کند.

تشکیلات اطلاعات امنیت کانادا با اشاره به سهم ایران در برپایی «محور مقاومت»، اتحاد منطقه‌ای شامل سوریه، حزب‌الله و سایر گروه‌های نیابتی در خاورمیانه، افزوده که بعد از حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهر سال گذشته، ایران ستیزه‌جویی حماس را ستایش کرده و به گروه حوثی‌های یمن که از جمله عوامل نیابتی‌اش هستند، امکان داده به اسرائیل و منافع آمریکا در عراق و سوریه حمله کنند.

صدها هزار ایرانی ساکن کانادا هستند. از بعد از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» دولت کانادا به ایرانیان توریستی که به کانادا برسند یا در آن کشور باشند، مجوز کار آزاد و مجوز تحصیلی اعطا می‌کند. این امر منجر به ورود ده‌ها هزار ایرانی دیگر به کانادا در دوره اخیر شده است. شماری از معترضان اعتراضات نیز به تازگی از ایران به کانادا رسیده‌اند.

گروهی از کنشگران سیاسی مخالف جمهوری اسلامی ایران این هفته با حضور در پارلمان کانادا بر خواسته دیرینه خود برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی این کشور تأکید کردند. پارلمان اتاوا این هفته طرح غیر الزام‌آور تروریستی نامیدن سپاه را تصویب کرد.

ده‌ها تن از ۱۷۶ قربانی هواپیمای مسافربری اوکراینی که در دی‌ماه ۱۳۹۸ با اصابت موشک‌های شلیک شده از پدافند هوایی سپاه پاسداران بر فراز خاک ایران کشته شدند، شهروندان ایرانی- کانادایی بودند.

تشکیلات اطلاعات امنیت خارجی کانادا در گزارش خود در خصوص «شراکت عامدانه یا ناخواسته» ساکنان کانادا در ارتکاب جرایم امنیتی در راستای اهداف نهادهای اطلاعاتی ایران، توضیح بیشتری نداده است.

کانادا آخرین بار ۱۲ سال پیش مناسبات خود را با ایران قطع کرد. همان زمان سفارت ایران در اتاوا نیز بسته شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا