ایرانخاورمیانه

رسانه‌های اسرائیل: آمریکا به اسرائیل اطمینان داد ایران برای احیای برجام امتیاز جدید نگرفته است

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، مقام‌های دولت بایدن در روزهای اخیر در تماس‌های خود با مقام‌های اسرائیلی، تلاش کرده‌اند به آنها اطمینان دهند که ایالات متحده در مذاکرات احیای برجام به جمهوری اسلامی امتیاز جدید نداده است.

وب‌سایت والانیوز به نقل از مقام‌های ارشد آمریکایی گزارش داد که کاخ سفید طی ۱۰ روز گذشته با ارسال پیام‌های اطمینان‌بخش به دفتر نخست‌وزیری اسرائیل تصریح کرده که هنوز شکاف‌هایی در مذاکرات با ایران وجود دارد و انتظار نمی‌رود که برجام در آینده نزدیک احیا شود.

مقام‌های ارشد آمریکایی همچنین به والانیوز گفتند: کاخ سفید در گفت‌وگو با مقام‌های ارشد دفتر نخست‌وزیری اسرائیل تاکید کرده که بر خلاف گزارش‌ رسانه‌ها، دولت بایدن با هیچ امتیاز جدیدی در مذاکرات احیای برجام موافقت نکرده است.

آکسیوس نیز به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن در روزهای اخیر در تلاش بوده‌ به اسرائیل اطمینان دهد که برای احیای برجام امتیاز جدیدی به ایران نداده‌، اما مقام‌های اسرائیلی می‌گویند در این مورد قانع نشده‌اند.

مقام‌های اسرائیلی به آکسیوس گفتند اگرچه اخیرا بحث‌های بین آمریکا و اسرائیل درباره احیای برجام سخت‌تر شده، یائیر لاپید، نخست‌وزیر این کشور، قصد ندارد مانند بنیامین نتانیاهو درباره توافق هسته‌ای احتمالی با ایران، علیه دولت بایدن تبلیغات عمومی به راه بیاندازد.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با الجزیره گزارش‌ها مبنی بر اینکه آمریکا پذیرفته برای احیای برجام امتیازات جدیدی به ایران بدهد را «کاملا نادرست» خواند.

در همین حال، یک مقام اسرائیلی در گفت‌وگو با وب‌سایت وای‌نت ابراز امیدواری کرد مذاکرات احیای برجام با وجود پیشرفت‌های اخیر، در نهایت به نتیجه نرسد.

او خاطرنشان کرد: «اگر طرف‌ها در مذاکرات وین به توافق برسند، ما تلاش خواهیم کرد تا دستاوردهای اسرائیل در این توافق را به حداکثر برسانیم.»

این در حالی است که ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، قرار است هفته آینده برای گفت و گو با مقامات آمریکا درباره برنامه اتمی ایران به این کشور سفر ‌کند. او قصد دارد سه‌شنبه در این مورد با همتای آمریکایی خود، جیک سالیوان، دیدار کند.

در همین حال، مارشا بلکبرن، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، روز شنبه در انتقاد از تلاش‌های کاخ سفید برای احیای برجام گفت: «دولت بایدن باید هرگونه معامله با رژیم خطرناک ایران را رد کند تا به جهان نشان دهد که آمریکا از تروریسم پیروی نخواهد کرد.»

از سوی دیگر، مقام‌های جمهوری اسلامی نیز نسبت به احیای برجام در کوتاه مدت و چشم‌انداز دستاوردهای توافق احتمالی ابراز خوش‌بینی نکرده‌اند.

فریدون عباسی، نماینده مجلس و رییس پیشین سازمان انرژی اتمی گفت: «مردم نباید امیدوار باشند که توافق اثرات خیلی پر رنگی در زندگی آنها داشته باشد.»

او با بیان اینکه غرب «به دنبال کاهش قدرت انقلاب اسلامی در دنیا» است، گفت: «آنها این موضوع را از طریق فشار اقتصادی دنبال می‌کنند.»

محسن بهاروند، سفیر سابق ایران در بریتانیا، نیز گفت شاید پذیرش کلیت برجام چندهفته دیگر وقت ببرد و چند هفته دیگر برجام تعیین سرنوشت شود.

در حالی که مقام‌های دولت بایدن گفته‌اند جمهوری اسلامی در روند مذاکرات از تقاضای خود برای حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی، به عنوان یک خواسته کلیدی خود چشم‌پوشی کرده، مقام‌های ایران تاکید کرده‌اند که هیچ‌وقت این خواسته را به عنوان پیش‌شرط مذاکرات مطرح نکرده‌اند.

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در وین، گفت: «بارها در چند ماه‌ گذشته گفته‌ام که حذف سپاه پاسداران از لیست گروه‌های تروریستی آمریکا هرگز پیش‌شرط یا خواست کلیدی ایران در مذاکرات احیای برجام نبوده است.»

او افزود: «ایران هم می‌تواند سنتکام را در لیست تروریستی‌اش نگاه دارد. اگر آمریکا نیاز دارد با گفتن این موضوع (عقب‌نشینی ایران درباره خروج سپاه از لیست تروریستی) به توافق مقبولیت بدهد به خودشان ربط دارد.»

دولت آمریکا در حال بررسی نظرات ایران درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام است و مشخص نیست کاخ سفید چه زمانی قصد دارد اظهارنظر کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا