جهان

اسرائیل در یک «عملیات بی‌سابقه» میلیون‌ها دلار رمزارز متعلق به سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان را توقیف کرد

وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد که این کشور در روزهای اخیر «در یک عملیات گسترده و بی‌سابقه» میلیون‌ها دلار رمزارز جمهوری اسلامی ایران را توقیف کرده است.

یوآو گالانت روز سه‌شنبه ششم تیر گفت که رمزارزها متعلق به نیروی قدس سپاه پاسداران و گروه حزب‌الله لبنان بود.

او افزود که این «بزرگ‌ترین توقیف ارز دیجیتالی تا به امروز» توسط اسرائیل از این گروه‌ها بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ژنرال گالانت در یک کنفرانس مربوط به رمزنگاری در وزارت دفاع افزود که منابع رمزارز یادشده «به طور خاص برای تأمین اهداف تروریستی» اختصاص یافته و قرار بود که از راه «پول‌شویی» در اختیار این گروه‌ها قرار گیرد.

او افزود: «دفتر ملی مبارزه با تأمین مالی تروریسم» در وزارت دفاع در همکاری با وزارت دادگستری، موساد، سازمان اطلاعات نظامی ارتش و پلیس اسرائیل این رمزارزها را رهگیری کرد.

او گفت کشف این مبالغ در حالی است که نیروی قدس سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان از «شیوه‌های جدید پنهانکاری» برای ردگم کردن استفاده کرده بودند. او به این «شیوه‌ها» اشاره نکرد.

وزیر دفاع اسرائیل توضیح بیشتری نداد که نحوه رهگیری این مبالغ چگونه انجام شده است و آیا عواملی در ارتباط با آن شناسایی و بازداشت شده‌اند یانه. او همچنین نگفت که مبلغ دقیق توقیف شده چقدر است.

او تأیید کرد که اسرائیل با دست یافتن به این منابع آن‌ها را براساس نامه‌ای که خود امضا کرده است، مصادره کرد.

وزیر دفاع اسرائیل گفت: «ایران این بار نیز پشت پرده ترور است؛ تأمین‌کننده مالی و مروج ترور علیه اسرائیل و کشورهای دیگر جهان، چه مستقیم و چه از راه نیروهای نیابتی خود»؛ اما اسرائیل به «مبارزه پیگیر علیه ایران و سایر عواملی که در کار تأمین مالی تروریسم هستند، ادامه خواهد داد.»

راستی‌آزمایی جزئیات ارائه شده از سوی وزیر دفاع اسرائیل در خصوص «مبالغ کشف شده رمزارز نیروی قدس سپاه و حزب‌الله»، فعلا برای رسانه‌های مستقل امکان‌پذیر نبوده و معلوم نیست که این منابع برای تأمین مالی حمله به اهدافی علیه اسرائیل بوده است یا نه.

ژنرال گالانت هشدار داد: «هر کس که در کار تأمین مالی تروریسم است یا با عوامل تروریستی رابطه مالی دارد، باید بداند که خود او نیز یک هدف است و اسرائیل با او مانند همان کسی که راه ترور را برگزیده یا آمر ترور است، برخورد خواهد کرد.»

جمهوری اسلامی ایران، حزب‌الله و سایر گروه‌های «محور مقاومت» در بیش از ۴۴ سال گذشته، همواره دشمن اسرائیل بوده و طرفین بارها علیه مواضع و اهداف یکدیگر دست به اقدام زده‌اند.

اما این خصومت در دو دهه اخیر به‌دلیل برنامه هسته‌ای ایران که اسرائیل آن را «خطر حیاتی» برای خود قلمداد می‌کند و همچنین در یک دهه گذشته که حضور ایران در خاک سوریه در همجواری اسرائیل افزایش یافته، تشدید شده است.

ایران که تحت تحریم‌های شدید آمریکا به‌ویژه از نظر تبادلات مالی قرار دارد و از کار با سوئیفت جهانی محروم شده، در سال‌های گذشته به مزایای رمزارز پی برده و استخراج آن را به عنوان یک صنعت قانونی به رسمیت شناخته است.

رسانه‌های غربی پیشتر گزارش داده بودند که دولت‌های غربی راهکارهای سختگیرانه‌ای را بررسی می‌کنند تا مانع آن شوند که ایران و نهادهای نظامی و مالی آن برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها یا تأمین گروه‌های متحد تهران به استفاده از رمزارز روی آورند.

اسرائیل در دوسال اخیر صدها حساب ارزدیجیتال را به ظن ارتباط با گروه‌های فلسطینی و اسلام‌گرا مسدود و مبالغ آن را مصادره کرده است.

با امضای ژنرال گالانت، حدود ۲۰۰ حساب رمزارزی در صرافی رمزارزهای آنلاین «بایننس» به ریاست چانگ پنگ ژائو که با سه صراف عمده کریپتوی فلسطینی کار می‌کرد، بسته شد.

فلسطینیان مدعی شدند که اسرائیل علیه آن‌ها تبلیغات «کذب» راه انداخته تا «جنگ اقتصادی علیه مردم محصور غزه را توجیه کند».

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا