جهان

کشاورزان معترض فرانسوی خواهان استعفای امانوئل مکرون شدند

کشاورزان خشمگین فرانسوی پیش از گشایش نمایشگاه کشاورزی پاریس، ضمن درگیری با نیروهای حفاظتی نمایشگاه خواستار استعفای رئیس جمهوری فرانسه شدند.

حدود سه هفته پس از فروکش اعتراضات خیابانی کشاورزان در اروپا، این روزها اعتراضات کشاورزان در فرانسه نیز همچون شماری دیگر از کشورهای قاره دوباره ازسرگرفته شده است.

کشاورزان معترض می‌گویند که درآمدشان «ناکافی» است. آن‌ها همچنین قوانین مرتبط با کشاورزی در اروپا، از جمله قوانین زیست‌محیطی را سختگیرانه می‌خوانند.

به‌گفته کشاورزان بین تولیدات آن‌ها با برخی از محصولاتی که به اروپا وارد می‌شود رقابتی ناعادلانه برقرار است.

در هفته‌های پیشین دولت فرانسه با پیشنهاد اختصاص بیش از ۴۰۰ میلیون یورو برای رفع مشکلات کشاورزان، توانست آن‌ها را از حضور در خیابان و بستن جاده‌ها منصرف کند و به مزارع کشت و کار بازگرداند.

روز جمعه چهارم اسفندماه در آستانه گشایش نمایشگاه کشاورزی سالانه پاریس، کشاورزان همراه با تراکتورهایشان در مناطقی از پاریس به خیابان بازگشتند و به‌نشانه اعتراض رژه رفتند.

معترضان می‌گویند که دولت امانوئل مکرون باید به حرف زدن پایان بدهد و وعده‌هایش را عملی کند.

اعتراضات گسترده کشاورزان فرانسه

دولت فرانسه از کمک‌های نقدی اضطراری به کشاورزان معترض خبر داد

در بامداد شنبه ۵ اسفند، صدها کشاورز پیش از آن‌که درهای نمایشگاه پاریس گشوده شود، در آن‌جا حضور یافتند.

شماری از آن‌ها صف حفاظت‌کنندگان را در هم شکستند و با «هو کردن» رئیس جمهوری فرانسه که از ساعت ۸ در نمایشگاه حضور یافت، فضایی ملتهب را در آن محدوده پدید آوردند.

این مساله سبب شد تا گشایش نمایشگاه که قرار بود در ساعت ۹ انجام بشود، به‌تاخیر بیفتد.

در پی آرام شدن اوضاع، آقای مکرون با تعدادی از معترضان گفت‌وگو کرد.

در کشور اسپانیا نیز از روز چهارشنبه اعتراضات کشاورزان رو به افزایش است. شماری از کشاورزان با تراکتور در خیابان‌های مادرید حضور یافته‌اند.

در تجمع مادرید پرچم‌هایی دیده می‌شود که از جمله روی آن نوشته شده است: «اتحادیه اروپا در حال خفه کردن ما است، اما سیاست‌مداران واکنشی ندارند».

در شرق قاره اروپا، اعتراض کشاورزان در کشورهایی از جمله چک، اسلواکی، لیتونی، لیتوانی، مجارستان و لهستان، گسترش یافته است.

کشاورزان لهستان از روز سه‌شنبه ده‌ها جاده و همچنین گذرگاه‌های مرزی با کشور اوکراین را مسدود کردند. برخی از آن‌ها از این طریق تلاش کردند که مانع ورود محصولات اوکراینی به کشورشان بشوند.

کشور لهستان از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در اسفندماه ۱۴۰۰ خورشیدی، از دولت و مردم اوکراین پشتیبانی می‌کرد.

در ماه‌های پیشین تولیدات کشاورزی کم‌هزینه اوکراین بر پایه قوانین تجارت آزاد و بدون آن‌که مشمول استانداردهای سخت‌گیرانه اروپا قرار بگیرد، به‌طور گسترده وارد کشورهای قاره شد.

این مساله یکی دیگر از عواملی است که ناخشنودی کشاورزان را در لهستان و در شماری دیگر از کشورهای اروپا در پی داشته است.

در پی اعتراضات کشاورزان، اتحادیه اروپا به‌تازگی سقفی را تعیین کرد تا دولت‌های اروپایی با تکیه بر آن بتوانند در صورت لزوم از ورود بی‌رویه محصولات کشاورزی اوکراین به کشورشان جلوگیری کنند. اما کشاورزان اروپایی این سقف را بسیار بالا و نامناسب می‌دانند.

آن‌ها همچنین می‌گویند سایر تغییرهایی که اتحادیه اروپا به‌تازگی مصوب کرد ناکارآمد است.

شماری از کشاورزان اعلام کرده‌اند که در اعتراض به تصمیم اتحادیه اروپا مبتنی بر تمدید «قرارداد تجارت آزاد با اوکراین» و همچنین دیگر سیاست‌های این اتحادیه، در بروکسل پایتخت بلژیک تجمع می‌کنند.

این تجمع قرار است که روز دوشنبه هفتم اسفندماه با حضور تراکتورها در خیابان‌های پیرامون مقر اتحادیه اروپا انجام بشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا