ایرانجهان

جمهوری‌خواهان درباره تبلیغات حامیان جمهوری اسلامی در دانشگاه‌های آمریکا تحقیق می‌کنند

در پی اظهارات نادر هاشمی، استاد دانشگاه دنور، مبنی بر احتمال دست داشتن اسرائیل در حمله به سلمان رشدی، جمهوری‌خواهان کنگره نسبت به نفوذ تبلیغاتی جمهوری اسلامی در موسسات دانشگاهی آمریکا هشدار داده و اعلام کردند که قصد دارند در ماه‌های آینده در این ارتباط تحقیق و تفحص انجام دهند.

پس از آنکه نادر هاشمی اتهامات اخیر را علیه اسرائیل مطرح کرد، رهبران حوزه سیاست خارجی حزب جمهوری‌خواه در گفت وگو با واشینگتن فری بیکن هشدار دادند این اظهارات نشان‌دهنده گسترش نفوذ تبلیغات جمهوری اسلامی در موسسات دانشگاهی ایالات‌متحده است.

مقام‌های ارشد جمهوری‌خواه کنگره به واشینگتن فری بیکن گفتند در ماه‌های آینده با هدف مقابله با یهودستیزی و گسترش تئوری‌های توطئه علیه آمریکا، از موسساتی همچون دانشگاه دنور تحقیق و تفحصی را آغاز خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، جمهوری‌خواهان برای مقابله با نفوذ کشورهای خارجی، به ویژه ایران و چین، در موسسات دانشگاهی در حال تهیه چند طرح هستند تا آنها را در کنگره بعدی، که احتمال اکثریت یافتن جمهوری‌خواهان در آن زیاد است، ارائه کنند.

جیم بنکس، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: «تئوری‌های توطئه ضدیهودی و ضدآمریکایی اکنون در دانشگاه‌های آمریکا گسترش یافته و ذهن دانشجویان را مسموم می‌کند. جمهوری‌خواهان باید بر اساتیدی که تبلیغات ضدیهودی حکومت ایران را ترویج می‌کنند، نظارت داشته باشند.»

گرگ استوبی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: «تبلیغات رژیم ایران در دانشگاه‌های آمریکا جایی ندارد. اظهارات استاد دانشگاه دنور مبنی بر نقش داشتن اسرائیل در جمله به سلمان رشدی خطرناک و غیرواقعی است و به گسترش یهودستیزی در دانشگاه‌های آمریکا منجر می‌شود.»

نادر هاشمی، استاد دانشگاه دنور، اخیرا در مصاحبه‌ای گفت ضارب سلمان رشدی احتمالا با تحریک موساد دست به این حمله زده است. هاشمی گفت با توجه به مخالفت اسرائیل با احیای برجام، ممکن است موساد با هدف ایجاد اختلال در مذاکرات، ضارب سلمان رشدی را به انجام این حمله تحریک کرده باشد.

یکی از سخنگویان دانشگاه دنور در پاسخ به واشینگتن فری بیکن گفت که اظهارات هاشمی به مواضع این دانشگاه ارتباطی ندارد، اما درباره احتمال اقدام تنبیهی علیه این مدرس به چیزی اشاره نکرد.

در روز ۱۹ مرداد، هادی مطر، شهروند آمریکایی لبنانی تبار، در یک سخنرانی سلمان رشدی، نویسنده کتاب آیات شیطانی، در موسسه چاتوآکوا در ایالت نیویورک با چاقو به او حمله کرد. در نتیجه این حمله، به کبد و اعصاب دست سلمان رشدی آسیب جدی وارد شده و او ممکن است بینایی یک چشم خود را از دست بدهد.

مطر پس از این حمله در مصاحبه‌ای ویدیویی با نیویورک‌پست از روح‌الله خمینی تمجید کرد اما با استناد بر هشدار وکیل خود، نگفت که برای حمله به رشدی از فتوای خمینی الهام گرفته است یا خیر.

نیویورک پست پیش‌تر نیز به نقل از منابع امنیتی گزارش داده بود که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد ضارب سلمان رشدی پیش‌تر در شبکه‌های اجتماعی مطالبی را در حمایت از جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران و افراط‌گرایی شیعه منتشر کرده است.

رسانه‌های آمریکا نیز گزارش دادند هادی مطر یک گواهینامه جعلی از خود با نام حسن مغنیه به همراه داشته که مشابه نام خانوادگی عماد مغنیه، از فرماندهان پیشین حزب‌الله لبنان است. عماد مغنیه در سال ۲۰۰۸ در دمشق کشته شده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا