آذربایجانایران

استفاده از واژه جعلی «موکریان» به جای «آذربایجان غربی» توسط نماینده افراطی مهاباد

جلال محمودزاده نماینده کُرد افراطی مهاباد (سویوق بولاق) در حالی نمایندگان آذربایجان غربی را به «وحدت ملی و پرهیز از تنش قومی» فرا می خواند که خود در اینستاگرام‌اش برای موقعیت مکانی از واژه جعلی «موکریان» به جای آذربایجان غربی استفاده می کند.

چند روز پیش صداوسیمای ایران در تداوم سیاست های تورک ستیزانه خود و هم راستا با گروههای تروریستی کُردی، «مهاباد» را «استان مهاباد» خوانده بود. «علی زنجانی حسنلوئی» نماینده سولدوز به این اقدام واکنش نشان داد. نماینده افراطی سویوق بولاق به واکنش نماینده سولدوز اعتراض کرده و مدعی شده که «نمایندگان به فکر قومگرایی نباشند و به فکر وحدت ملی» باشند.

جلال محمودزاده گفته است: «متاسفانه جناب زنجانی سابقه ایجاد حاشیه و تنش های قومیتی و تفرقه پراکنی در سطح استان را دارند. در حالیکه استان آذربایجان غربی با مشکلات متعددی در حوزه راه، آب، گازرسانی، روبه رو است و در سرانه های زیرساختی، استان در سرانه بهداشت در رده ٢٧ در سرانه آموزش و پرورش در رتبه ٢٩ و در سرانه راه های بین شهری رتبه ٢٥ کشوری را داراست.

از همه مهمتر دریاچه اورمیه در حال خشک شدن است و نمایندگان استان بهتر از با نگاهی توسعه گرایانه و مطالبه گر به فکر جذب اعتبارات ملی برای رفع مشکلات و ارتقا توسعه استان آذربایجان غربی باشند.»

اظهارات جلال زاده در حالیست که وی سابقه زیادی در افراط گرایی کُردی و دشمنی با تورک ها دارد. او مخالف سرسخت رهاسازی آب سد سویوق بولاق به دریاچه اورمیه بوده است. جلال زاده چندی پیش نیز به دلیل وجود چند خانوار کردزبان، طی نامه‌ای خواسته بود ۳۵ روستای قوشاچای به سویوق بولاق ملحق شود‌.

همچنین محمودزاده بارها تلاش ‌کرده نام روستاهای سویوق بولاق را که اکثراً به تورکی هستند را به کُردی تغییر دهد. او در ۱۰ شهریورماه ۹۷، با ارسال نامه ای به «مدیرکل تقسیمات کشوری» از وی خواسته بود تا «عاجلا» نام تورکی «گؤک تپه»(روستایی در سویوق بولاق که اخیر به شهر تبدیل شده) را به فارس یا کُردی تغییر دهد.

جلال زاده در حالی نماینده سولدوز را به «وحدت ملی» فرا می خواند که چندی پیش گفته بود: «اگر نیاز باشد استان دیگری به منظور توسعه زیرساخت‌های سیاسی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی در استان(آذربایجان غربی) ایجاد شود به دلیل دوری و عدم دسترسی مردم به شهرها و بخش عظیمی از کردهای جنوب آذربایجان غربی به مرکز استان، می بایست در یکی از شهرهای جنوب که سابقه تاریخی مرکزیت جغرافیایی، اداری و فرهنگی و توان زیرساختی داشته و بلوک جنوب استان است، ایجاد شود.»

این نماینده افراطی کسی است که برای عملیات‌های ضدتروریستی ترکیه در شمال سوریه و عراق تا سازمان ملل نامه نوشت.

لازم به ذکر است «موکریان» از واژه های ساخته شده توسط گروههای تروریستی افراطی کُردی است که به سویوق بولاق و پیرامون آن اطلاق می شود. در سالهای گذشته کُردها چندین بار تلاش کرده اند خاک غرب آزربایجان را تقسیم کرده و استانی جعلی به نام «موکریان» در آن تاسیس کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا