خاورمیانه

پیشروی اسرائیل به عمق شهر غزه؛ حمله شبه‌نظامیان عراق به یک هدف حیاتی اسرائیل

هم‌زمان با پیشروی اسرائیل در غزه و تشدید تنش مرزی میان لبنان و اسرائیل، «مقاومت اسلامی عراق»، از گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی، اعلام کرد یک موضع «حیاتی» متعلق به اسرائیل را در سواحل بحرالمیت هدف قرار داده است.

گروه «مقاومت اسلامی عراق» همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد از هفته آینده در حمایت از فلسطین مرحله‌ای جدید و گسترد‌ه‌تر از حمله‌ها به مواضع و پایگاه‌های «دشمنان» در منطقه را به اجرا خواهد گذاشت.

از سوی دیگر، العربیه نیز از حمله چند پهپاد به پایگاه نظامی حریر در شمال اربیل در اقلیم کردستان عراق، که نیروهای نظامی آمریکا در آن مستقر هستند، خبر داد.

تنش‌های منطقه‌ای در حالی شدت می‌گیرد که سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، قرار است با جت شخصی از قطر به ایران سفر کند.

با افزایش نگرانی‌ها از گسترش درگیری‌ها در منطقه، هشتاد فعال سیاسی و مدنی ایران با انتشار بیانیه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هشدار دادند که با «سیاست‌های ماجراجویانه، نابخردانه و ضد ملی، ایران را وارد جنگ حماس و اسرائیل» نکند. افرادی چون الهه امیرانتظام، رضا علیجانی و عبدالعلی بازرگان این بیانیه را امضا کرده‌اند.

در همین حال، شهر غزه در شمال نوار غزه به کانون حمله اسرائیل تبدیل شده است. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل از حمله نیروهای این کشور به عمق شهر غزه، اصلی‌ترین شهر نوار غزه خبر داد.

اسرائیل قول داده ساختار فرماندهی گروه اسلام‌گرای حماس را نابود کند و به غیرنظامیان ساکن در شمال غزه گفته که به جنوب فرار کنند.

نتانیاهو پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت: «ما در اوج نبرد هستیم. ما موفقیت‌های چشمگیری داشته‌ایم و از حومه شهر غزه عبور کرده‌ایم. ما در حال پیشروی هستیم.»

او جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد.

در همین حال، تلفات در همه مناطق درگیر در حال افزایش است. ارتش اسرائیل از کشته شدن حدود ۱۳۰ نفر در حملاتش به حماس در روز پنجشنبه خبر داد.

کمیسر کل آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد به شبکه سی‌ان‌ان گفت که حملات هوایی اسرائیل در روز پنجشنبه بیش از ۲۰ نفر را که در مدارس سازمان ملل متحد در غزه پناه گرفته بودند، کشت.

رییس آژانس امدادرسانی سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد از زمان آغاز درگیری بین اسرائیل و حماس ۷۲ نفر از کارکنان آژانس در غزه کشته شده‌اند.

به گفته هلال احمر فلسطین بیمارستان قدس، دومین بیمارستان بزرگ در شهر غزه و مناطق اطرافش در روزهای اخیر زیر آتش فزاینده‌ای قرار گرفته که منجر به زخمی شدن چندین نفر و آسیب به ساختمان بیمارستان شده است.

 

درگیری‌های حزب‌الله لبنان و اسرائیل

حزب الله لبنان شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که برای اولین بار با استفاده از پهپادهای انفجاری به مواضع ارتش اسرائیل حمله کرده است.

ارتش اسرائیل نیز با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که به دنبال شلیک چند موشک به سمت اسرائیل، به مجموعه‌ای از اهداف حزب‌الله در لبنان حمله می‌کند.

همزمان خبرگزاری ملی لبنان از اصابت گلوله‌های اسرائیلی به مناطق مختلف جنوب لبنان در امتداد مرز با اسرائیل خبر داد.

با ادامه درگیری‌های مرزی اسرائیل و حزب‌الله، رسانه‌های لبنانی از کشته‌شدن پنج نفر در جریان بمباران مرز لبنان از سوی اسرائیل خبر دادند.

از سوی دیگر، وال استریت ژورنال گزارش داد آمریکا اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد نظامیان روسی واگنر می‌توانند یک سامانه دفاع هوایی پیشرفته را در اختیار حزب‌الله لبنان قرار دهد.

در همین حال، سخنگوی عرب‌زبان ارتش اسرائیل در توییتی نوشت پس از ناکامی‌های حزب‌الله لبنان، تیپ «امام حسین» از گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی از سوریه وارد جنوب لبنان شده است.

او در ادامه نوشت: «حزب‌الله و تیپ امام حسین باعث می‌شوند لبنان بهای سنگینی را به نفع حماس و داعش بپردازد.»

تیپ «امام حسین» متشکل از شیعیان عراقی است که در لشکر چهارم ارتش منظم سوریه ادغام شده و عمدتا در منطقه دمشق فعالیت دارد.

افزایش تنش‌ها در حالی است که منابع اسرائیلی گزارش کردند حزب‌الله به اسرائیل هشدار داده حمله به نوار غزه را تا بعدازظهر جمعه ۱۲ آبان متوقف کند.

حسن نصرالله، دبیر‌کل حزب‌الله قرار است روز جمعه سکوتی را که از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در پیش گرفته است، بشکند. انتظار افکار عمومی از سخنرانی دبیرکل حزب‌الله در حال افزایش است چون به اعتقاد بسیاری این سخنرانی می‌تواند نقطه عطفی در این جنگ و تنش‌های منطقه باشد.

بررسی درخواست آتش‌بس کوتاه

کان نیوز گزارش داد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در حال بررسی درخواست‌های آمریکا برای یک آتش‌بس بشردوستانه کوتاه‌مدت است.

با این حال، پس از آن که رییس ستاد ارتش اسرائیل اعلام کرد در صورت تمام شدن سوخت بیمارستان‌ها، اسرائیل اجازه ورود سوخت را به غزه می‌دهد، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل روز پنج‌شنبه بیانیه‌ای منتشر و تاکید کرد بنیامین نتانیاهو هیچ‌گونه انتقال سوختی را تایید نکرده است.

پیش از آن، ارتش اسرائیل از «محاصره همه‌جانبه غزه» خبر داده و گفته بود سوخت‌رسانی به منطقه برای استفاده در بیمارستان‌ها مجاز است.

او همچنین گفت نیروهای نظامی در داخل شهر غزه در حال عملیات هستند و از چندین جهت منطقه را محاصره کرده‌اند.

از سوی دیگر، سایت والانیوز خبر داد ارتش اسرائیل در حال آغاز عملیات گسترده تخریب تونل‌های حماس در مناطقی از نوار غزه است که کنترل آن‌ها را در دست دارد.

 

بحران در روابط بحرین و اسرائیل

روزنامه المیادین خبر داد بحرین سفیر خود را از تل‌آویو فراخوانده و قرار است سفیر اسرائیل نیز این کشور را ترک کند.

مجلس بحرین این تصمیم را پاسخی به اقدامات خشونت‌بار اسرائیل در غزه خواند.

این نخستین بار از زمان عادی‌سازی روابط چهار کشور عربی (امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش) با اسرائیل است که رابطه دوستانه دو طرف دچار تنش می‌شود.

خروج مجروحان و دارندگان گذرنامه خارجی از غزه

مقام‌های مصری و فلسطینی خبر دادند حدود ۱۰۰ دارنده پاسپورت خارجی وارد گذرگاه رفح شدند. انتظار می‌رود امروز ۴۰۰ شهروند خارجی و دوتابعینی و حدود ۱۰۰ مجروح فلسطینی دیگر از غزه خارج شوند.

اسماعیل خیرات، دستیار وزیر امور خارجه مصر در دیدار با دیپلمات‌های خارجی در قاهره از آمادگی کشورش برای تسهیل خروج و اسکان شهروندان خارجی نوار غزه از طریق گذرگاه رفح خبر داد.

بر این اساس مصر آماده است هفت هزار شهروند خارجی یا دوتابعیتی از ۶۰ کشور مختلف را از غزه خارج کند.

از روز چهارشنبه دهم آبان خروج تدریجی تعدادی از شهروندان خارجی و دوتابعیتی همراه گروهی از افراد دارای جراحت‌های شدید از غزه آغاز و بیش از ۳۰۰ نفر وارد مصر شدند.

وضعیت گروگان‌ها

دانیال هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه تعداد گروگان‌های در اختیار حماس را ۲۴۲ نفر اعلام کرد.

ده‌ها نفر دیگر از زمان حمله هفتم اکتبر حماس مفقود شده‌اند که در حال حاضر سرنوشتشان مشخص نیست.

تاکنون چهار گروگان از سوی حماس و یک سرباز اسرائیلی اسیر از سوی ارتش این کشور آزاد شده‌اند.

از سوی دیگر آریپن اوتاراسین، رییس هیات سه نفره تعیین شده از سوی پارلمان تایلند برای رسیدگی به وضعیت گروگان‌های این کشور خبر داد این هیات هفته گذشته در تهران با نمایندگان حماس درباره وضعیت ۲۲ شهروند گروگان تایلندی مذاکره کرده است.

او گفت هیات حماس وعده داده گروگان‌های تایلندی در «زمان مناسب» آزاد خواهند شد.

اواخر مهر ماه رضا نوبختی، سفیر جمهوری اسلامی در تایلند درباره گروگان‌هایی که پس از حمله اخیر حماس به اسرائیل اسیر این گروه شبه‌نظامی شده‌اند گفت همه آنان زمانی که ارتش اسرائیل بمباران غزه را متوقف کند، آزاد خواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا