نماد سایت Aznews TV

تصویری؛ حداقل ۳۰ تن از کارگران در روز جهانی کارگر در تهران بازداشت شدند

بر اساس گزارشات منتشر شده، نیروهای امنیتی ایران روز شنبه ۱۱ اردیبهشت حداقل ۳۰ تن از فعالین صنفی و کارگری را در مقابل و خیابان‌های اطراف ساختمان وزارت کار بازداشت کردند و در تلاش هستند که از برگزاری هر نوع تجمعی جلوگیری کنند.

همزمان با اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت)، روز جهانی کارگر، گروه‌های مختلف صنفی و کارگری در شهرهای تبریز، اراک، کرج، ‌رشت، اصفهان، ‌مشهد، کرمانشاه، سنندج، شوش و هفت‌تپه، ‌خرم‌آباد و ‌مریوان با برگزاری تجمع‌هایی، خواهان بهبود وضعیت معیشتی و امنیت شغلی خود شدند.

معترضین در شهرهای مختلف مقابل اداره سازمان تامین اجتماعی تجمع کردند، در حالی که در تهران تجمعی مقابل وزارت کار برگزار شد و بنا به گزارش منابع کارگری با یورش ماموران امنیتی به معترضان و بازداشت حداقل ۳۰ تن همراه بوده است.

به گفته منابع کارگری، وزارت اطلاعات دو روز قبل در تماس‌ تلفنی با اعضای «اتحادیه آزاد کارگران ایران» و سایر فعالین کارگری و صنفی در شهرها به آنان گفته بودند که حق برگزاری یا شرکت در تجمع روز جهانی کارگر را ندارند.

علی‌رغم تهدید و فشار نهادهای امنیتی، تجمعات اعتراضی کارگران در شهرهای مختلف ایران برگزار شد و تجمع کنندگان شعارهایی همچون: «‌امنیت شغلی، احیا باید گردد»، «درد ما درد شماست، مردم به ما ملحق شوید»، «ما دیگه رای نمی‌دیم، از بس دروغ شنیدیم» و «دولت غارتگران، دشمن کارگران سر دادند.

طی یک سال اخیر، در اغلب شهرهای ایران تجمعات و اعتراضات صنفی و کارگری بطور کم‌سابقه‌ای افزایش داشته و بر اساس گزارش نهادهای حقوق بشری، دست‌کم ۳۷ کارگر و فعال کارگری بازداشت شده‌اند.

در روزهای گذشته، در یک بیانیه که به امضای ۱۳ تشکل کارگری و صنفی و دانشجویی رسیده بود، خواهان پایان دادن به امنیتی کردن اعتراض‌ها، لغو مجازات اعدام و شلاق، لغو احکام صادر شده علیه فعالان کارگری و صنفی، آزادی بی‌قید و شرط فعالان سیاسی و اجتماعی زندانی، آزادی تشکل‌یابی، اعتصاب، اعتراض، راهپیمایی، تجمع، آزادی اندیشه و بیان، احزاب و مطبوعات شده‌اند.

خروج از نسخه موبایل