اجتماعیاقتصادایرانسیاستویدیو

تصویری؛ حداقل ۳۰ تن از کارگران در روز جهانی کارگر در تهران بازداشت شدند

نیروهای امنیتی ایران روز شنبه ۱۱ اردیبهشت حداقل ۳۰ تن از فعالین صنفی و کارگری را در مقابل و خیابان‌های اطراف ساختمان وزارت کار بازداشت کردند

بر اساس گزارشات منتشر شده، نیروهای امنیتی ایران روز شنبه ۱۱ اردیبهشت حداقل ۳۰ تن از فعالین صنفی و کارگری را در مقابل و خیابان‌های اطراف ساختمان وزارت کار بازداشت کردند و در تلاش هستند که از برگزاری هر نوع تجمعی جلوگیری کنند.

همزمان با اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت)، روز جهانی کارگر، گروه‌های مختلف صنفی و کارگری در شهرهای تبریز، اراک، کرج، ‌رشت، اصفهان، ‌مشهد، کرمانشاه، سنندج، شوش و هفت‌تپه، ‌خرم‌آباد و ‌مریوان با برگزاری تجمع‌هایی، خواهان بهبود وضعیت معیشتی و امنیت شغلی خود شدند.

معترضین در شهرهای مختلف مقابل اداره سازمان تامین اجتماعی تجمع کردند، در حالی که در تهران تجمعی مقابل وزارت کار برگزار شد و بنا به گزارش منابع کارگری با یورش ماموران امنیتی به معترضان و بازداشت حداقل ۳۰ تن همراه بوده است.

به گفته منابع کارگری، وزارت اطلاعات دو روز قبل در تماس‌ تلفنی با اعضای «اتحادیه آزاد کارگران ایران» و سایر فعالین کارگری و صنفی در شهرها به آنان گفته بودند که حق برگزاری یا شرکت در تجمع روز جهانی کارگر را ندارند.

علی‌رغم تهدید و فشار نهادهای امنیتی، تجمعات اعتراضی کارگران در شهرهای مختلف ایران برگزار شد و تجمع کنندگان شعارهایی همچون: «‌امنیت شغلی، احیا باید گردد»، «درد ما درد شماست، مردم به ما ملحق شوید»، «ما دیگه رای نمی‌دیم، از بس دروغ شنیدیم» و «دولت غارتگران، دشمن کارگران سر دادند.

طی یک سال اخیر، در اغلب شهرهای ایران تجمعات و اعتراضات صنفی و کارگری بطور کم‌سابقه‌ای افزایش داشته و بر اساس گزارش نهادهای حقوق بشری، دست‌کم ۳۷ کارگر و فعال کارگری بازداشت شده‌اند.

در روزهای گذشته، در یک بیانیه که به امضای ۱۳ تشکل کارگری و صنفی و دانشجویی رسیده بود، خواهان پایان دادن به امنیتی کردن اعتراض‌ها، لغو مجازات اعدام و شلاق، لغو احکام صادر شده علیه فعالان کارگری و صنفی، آزادی بی‌قید و شرط فعالان سیاسی و اجتماعی زندانی، آزادی تشکل‌یابی، اعتصاب، اعتراض، راهپیمایی، تجمع، آزادی اندیشه و بیان، احزاب و مطبوعات شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا