آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

«ایلقار»؛ چالش اطلاع‌رسانی خانواده‌های آذربایجانی درباره محرومیت کودکانشان از دریافت شناسنامه بدلیل نام‌های تورکی

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، «ایلقار»، یکی دیگر از کودکان آذربایجانی است که از بدو تولد طعم تبعیض و خشونت هویتی را چشیده است.

او در تاریخ ۱۴ بهمن ۱۳۸۱ در تبریز به دنیا آمد، اما پدر و مادرش، فعالین مدنی حکیمه احمدی و محمدرضا قربانی، پس از چند سال تلاش موفق به اخذ شناسنامه فرزندشان به این نام بخاطر تۆرکی بودن آن نمی‌شوند.

تا اینکه در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ شناسنامه‌ای بنام «پیمان» که معادل فارسی «ایلقار» می‌باشد، برای ایلقارِ ۴/۵ ساله صادر گردید.

پذیرفتن نام «پیمان» برای «ایلقار» پس از نزدیک به ۵ سال توسط والدین‌اش در حالی صورت پذیرفته که آنها پس از مدت طولانی دوندگی چاره‌ای جز قبول آن نداشته‌اند.

روز سه‌شنبه، ۱۴بهمن ۹۹، ایلقار در حالی ۱۸ ساله شد که امیدوار است روزی بتواند نام اصلی خود را در شناسنامه‌اش ببیند.

از زمانی که سازمان ثبت‌احوال ایران با صدور شناسنامه با نام «آییل»، برای دختر سجاد جولانی مخالفت کرد چالش اطلاع‌رسانی خانواده‌های آذربایجانی درباره محرومیت کودکانشان از دریافت شناسنامه بدلیل نام‌های تورکی رفته رفته گسترده‌تر می‌شود.

چه بسا، هم اکنون، صدها و شاید هزاران کودک آذربایجانی در ایران هستند که از بدو تولد در معرض خشونت هویتی قرار گرفته‌، و در اثر آن یا مانند «ایلقار» مجبور به پذیرش اسامی «فارسی» شده‌اند یا اینکه مانند آییل، آنار، سئوگی، یاغیش و آتاکان هنوز هم بدون شناسنامه و بدون برخورداری از خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی بسر می‌برند.

گفتنی است، پیش‌تر، والدین «آییل (فرزند سجاد جولانی)»، «آنار (فرزند حسن امیرپور چاخیرلو)»، «سئوگی (فرزند مهدی قیاسی)»، «یاغیش (فرزند بابک قابل‌نژاد)» و «آتاکان (فرزند عادل چوپانی)» در صفحات اینستاگرامی و مصاحبه با رسانه ها از مخالفت سازمان ثبت احوال با صدور شناسنامه برای فرزندانشان بعلت مغایرت با دستورات و بخشنامه های صادره مبنی بر انتخاب اسامی از لیست مصوب سازمان خبر داده بودند.

همچنین بخوانید: «هونتای»؛ چالش اطلاع‌رسانی خانواده‌های آذربایجانی درباره محرومیت کودکان خود از دریافت شناسنامه بدلیل نام‌های تورکی

همچنین بخوانید: «آنار»، «سئوگی» و «آییل» سه کودک آذربایجانی محروم از شناسنامه

همچنین بخوانید: یاغیش و آتاکان؛ ادامه اطلاع رسانی والدین در مورد کودکان محروم از شناسنامه در آذربایجان

در ایران فرزند بدون شناسنامه یعنی محروم از کلیه خدمات اجتماعی، آموزشی و درمانی حتی از ابتدایی ترین درمانها یعنی واکسیناسیون که کودک باید در همان ماه های نخست بنا به تشخیص پزشک واکسینه شود.

حق داشتن نام کودک در بدو تولد از بندهای میثاق حقوق کودکان می‌باشد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از امضاء کنندگانش از پذیرش آن سرباز می‌زند.

همچنین بخوانید: گزارش آناتولی از خانواده آذربایجانی در ایران که نمی‌توانند برای دخترانشان نام تورکی انتخاب کنند

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا