ایراندانش و فن آوری

آیا دانشمندان و پژوهشگران ایرانی می توانند به طور مستقل دارو و یا واکسن بومی برای کورونا بسازند؟

هم اکنون در چندین کشور جهان، از استرالیا تا ایالات متحده و از چین تا بریتانیا، از اسرائیل تا فرانسه، تلاش ها برای یافتن واکسن ادامه دارد و حتی در چین و ایالات متحده به مرحله آزمایش بالینی رسیده است.

یک مقام پزشکی ایران روز گذشته (یکشنبه) ادعا کرد که به زودی ساخت داروی ضد کورونا در ایران آغاز خواهد شد. کارشناسان امور نسبت به این ادعا ابراز تردید قاطع می کنند و می گویند که در خود چین نیز هنوز دارویی که از برور کورونا جلوگیری کند و یا موجب درمان آن شود، وجود ندارد و داروهای مختلفی که در مورد بیماری های همه گیر در گذشته مورد استفاده قرار گرفته و نتیجه داده، هنوز تاثیر آشکار در درمان کورونا نداشته و کاربرد آن، بدون آزمایش های لازم که ممکن است ماه ها طول بکشد، خطرناک است.

ولی شماری از پژوهشگران امور بیولوژی و میکروب شناسی ایرانی که در خارج از کشور زندگی می کنند، بر این باورند که پزشکان و دانشمندان امور زیستی در ایران، این توانایی علمی را دارند که بتوانند به طور مستقل به تولید واکسن یا دارویی بپردازند که در جلوگیری از کورونا و یا درمان آن موثر باشد.

هم اکنون در چندین کشور جهان، از استرالیا تا ایالات متحده و از چین تا بریتانیا، از اسرائیل تا فرانسه، تلاش ها برای یافتن واکسن ادامه دارد و حتی در چین و ایالات متحده به مرحله آزمایش بالینی رسیده است. در حال و هوایی، اگر حکومت ایران شرایط مساعد را برای پزشکان و دانشمندان ایرانی فراهم سازد، آن ها نیز می توانند به این تلاش بپیوندند و به احتمال قوی به دستاورد لازم نیز برسند.

چنین تلاشی، اگر به نتیجه برسد، نه تنها موجب افتخار ایرانیان در جهان خواهد شد، بلکه تولید آن در داخل ایران آغاز خواهد گردید و با سرعت بیشتری در اختیار نیازمندان قرار خواهد گرفت و ممکن است شمار بیشتری از افراد را از مرگ نجات دهد.

پرورش دادن یک دارو کاری نیست که یک شبه بتوان انجام داد، بلکه روندی دارد که ممکن است ماه ها و حتی سال ها به درازا بیانجامد. داروی پرورش یافته، در مرحله نخست در آزمایشگاه مورد امتحان قرار می گیرد. مرحله بعدی، آزمایش آن به روی حیوانات آزمایشگاهی می باشد و در مرحله سوم، با احتیاط بسیار، به روی انسان ها آزمایش می شود و تنها پس از آن است که به بازار می آید.

در مرحله کنونی، برخی داروهایی که برای بیماری های دیگر از قبیل مالاریا ساخته شده، مورد آزمایش قرار دارد که آیا می تواند در مورد کورونا نیز موثر باشد. دانشمندان ایرانی نیز این دانش را دارند که همه تجربیات کشورهای دیگر را گرد آورند و داروهای توصیه شده را مورد بررسی و آزمایش قرار دهند تا شاید بتوانند به تولید یک داروی بومی دست یابند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا