ایران

هرانا: تاکنون دست‌کم ۴۸۵ نفر در اعتراضات ایران کشته شده‌اند

در آغاز سیزدهمین هفته اعتراضات سراسری، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان این اعتراضات تا روز شنبه نوزدهم آذر ماه به دست‌کم ۴۸۵ تن افزایش یافته است.

بنابر گزارش پایگاه حقوق بشری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از بیست و ششم شهریور ماه روز آغاز اعتراضات سراسری تا روز شنبه نوزدهم آذر ماه دست‌کم ۴۸۵ تن از مردم معترض در جریان این اعتراضات کشته شده‌اند که از این تعداد دست‌کم ۶۸ تن کودک بوده و زیر هجده سال سن داشته‌اند.

ابوالفضل قدیانی: خامنه‌ای نمی‌تواند ملت ایران را با اعدام و بگیر و ببندِ معترضان مرعوب کند

طبق اعلام مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تا روزشنبه نوزدهم آذر ماه، دست‌کم ۱۸ هزار و ۲۵۹ تن از معترضان بازداشت شده‌اند و ۱۶۰ شهر ایران صحنه تظاهرات ضد حکومتی بوده است.

در این گزارش به بازداشت ۶۲۰ دانشجو اشاره شده و آمده است که دست‌کم ۱۴۳ دانشگاه نیز در این مدت صحنه تجمع‌های اعتراضی دانشجویان بوده است.

شمار دانشجویان بازداشت شده در گزارش یک هفته پیش مجموعه فعالان حقوق بشر ۵۸۴ تن ذکر شده بود و مقایسه آن را آمار نوزدهم آذر ماه نشان می‌دهد طی یک هفته گذشته و در جریان اعتراضات دانشجویان ۱۶ آذر، روز دانشجو، دست‌کم ۳۶ دانشجوی دیگر هم بازداشت شده‌اند.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران همچنین از شناسایی هویت ۳ هزار و ۶۷۰ تن از ۱۸ هزار معترض بازداشت شده خبر داد.

محتوای بخشی از مجموعه بولتن‌های محرمانه خبرگزاری فارس برای حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، حاکی از این است که در جریان اعتراضات سراسری در ایران «۲۹ هزار و ۴۰۰ نفر» بازداشت شده‌اند.

از سوی دیگر در هفته دوازدهم اعتراضات سراسری، قوه قضائیه جمهوری اسلامی اولین حکم اعدام در مورد معترضان بازداشت شده در اعتراضات سراسری را با اعدام محسن شکاری، معترض ۲۳، ساله اجرا کرد.

اعدام محسن شکاری با اعتراضات گسترده مردمی در ایران و محکومیت جهانی از سوی بسیاری از کشورها و کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد مواجه شده است.

سازمان عفو بین‌الملل پس از آنکه قوه قضائیه جمهوری اسلامی محسن شکاری را اعدام کرد در بیانیه‌ای با ذکر اسامی ۱۸ تن از معترضان بازداشتی، هشدار داد که جان این معترضان در معرض خطر اعدام است.

اعتراضات سراسری پس از کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت توسط گشت ارشاد و خاکسپاری او در سقز، از بیست و ششم شهریور ماه آغاز شد و به سرعت به شهرهای سراسر ایران گسترش یافت. این اعتراضات از روز شنبه نوزدهم آذر ماه، وارد سیزدهمین هفته خود شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا