اجتماعیجهانسیاست

کلمبیا: معترضان بومی مجسمه فاتحان دوره استعمار را سرنگون کردند

معترضان بومی در کلمبیا مجسمه «سباستین د بلاکازار» فرمانده اسپانیایی را در جنوب غربی شهر «پوپایان» سرنگون کردند.

پلیس گفته است اعضای جامعه میساک با انداختن طناب بر گردن «سباستین د بلاکازار»، که این شهر را در سال ۱۵۳۷ تأسیس کرد، سرنگون کرده‌اند.

رهبران بومی کلمبیا می‌گویند که وی نماد پنج قرن نسل کشی و برده داری در کلمبیا است.

شهردار پوپایان اما گفت این یک اقدام خشونت آمیز علیه نمادی از یک شهر چند فرهنگی است.

«سباستین د بلاکازار» سفرهای زیادی را در مناطق شمال غربی آمریکای جنوبی به‌منظور کشورگشایی برای اسپانیا هدایت کرد. او همچنین پایتخت اکوادور را نیز به نام کویتو تأسیس کرد.

جامعه میساک، این فرمانده کشورگشا را در قتل اجداد و تصاحب زمین های آنها مقصر می داند.

سرنگونی مجسمه های مرتبط با برده داری و استعمار از ویژگی های بارز اعتراضات ضدنژادپرستی اخیر در آمریکا و اروپا است.

گفتنی‌ست پیش از آغاز چنین حرکتی در آمریکا و اروپا در اسفند ۹۵ با تصمیم شورای شهر سلماس تندیس فردوسی از میدانی به این نام کنده شد؛ حرکتی مدنی و مسالمت‌آمیز علیه یک نماد نژاد‌پرستی.

اما وزارت کشور و پلیس و نیروهای امنیتی پس از چند روز تندیس فردوسی را به جای اول برگرداندند؛ پس از اعتراض خود حکومت و برخی از فرهنگمداران تهرانی. شهردار سلماس هم برکنار شد و اعضای شورای شهر توبیخ.

تیرماه سال جاری نیز یاور سلطانی، گزارشگر و مدیرمسئول ماکوتایمز با انتشار ویدئویی در صفحه‌ی اینستاگرامی ماکوتایمز، ضمن اشاره به اعتراضات ضد نژادپرستی در نقاط مختلف جهان بعد از مرگ جورج فلوید و همزمانی برچیده شدن مجسمه فردوسی از میدان «هفته فلکه‌سی» ماکو با مجسمه‌های نژادپرستانه در انگلستان، آمریکا و … ، آرزو کرده بود که دیگر مجسمه‌ی فردوسی به ماکو بازنگردد.

اما پس از بازداشت این فعال مدنی و مخالف نژادپرستی از سوی اطلاعات سپاه، همزمان سه نهاد امنیتی اداره‌ی اطلاعات، پلیس اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه بر علیه او پرونده تشکیل دادند و شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ ماکو به ریاست قاضی عرفانی آقای سلطانی را  از بابت اتهام «دعوت به تجمع با هدف کشتار و قتال طبق ماده ۵۱۲» به یک سال حبس تعزیری و ممنوعیت فعالیت رسانه‌ای محکوم کرد.

استناد به ماده مذکور که دایر بر دعوت و تحریک به جنگ و کشتار به قصد برهم زدن امنیت است، موجب شگفتی آنهایی شده که ویدئوی مذکور را مشاهده کرده بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا