ایران

خامنه‌ای دستور عفو «بابک زنجانی» را صادر کرد

دستور عفو بابک زنجانی از سوی خامنه‌ای به دادگستری استان تهران مطرح و با تائید رئیس قوه قضاییه ، حکم اعدام بابک زنجانی تبدیل به 20 سال حبس شد.

اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضائیه، اعلام کرد حکم اعدام بابک زنجانی، متهم فساد اقتصادی، «نقض» و با موافقت رهبر جمهوری اسلامی ایران به 20 سال حبس تبدیل شده است.

بابک زنجانی دی‌ماه 1392 با شکایت وزارت نفت بازداشت شد و به «فساد فی‌الارض»، «اخلال در نظام اقتصادی کشور»، «کلاهبرداری گسترده از شرکت ملی نفت» و «پولشویی دو میلیارد یورویی» متهم و حکم اعدام او در سال 1395 در دیوان عالی کشور تأیید شد.

سخنگوی جدید قوه قضائیه روز سه‌شنبه 11 اردیبهشت در یک نشست خبری گفت با توجه به «همکاری این متهم»، اموال او در خارج از کشور «شناسایی» و «با اعزام کارشناسان مربوطه صحت این اموال تأیید شد».

هنوز مشخص نیست که حکم ۲۰ سال زندان آقای زنجانی با احتساب دوران حبس او لحاظ شده است یا نه.

بابک زنجانی متهم شده بود که «یک میلیون بشکه نفت» را از شرکت نفت ایران تحویل گرفته و از مبلغ دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو که موظف بوده پرداخت کند، ۱۶۰ میلیون یورو پرداخت کرده و «مابقی را صرف امور شخصی کرده‌ است».

بابک زنجانی همراه با نهادهایی چون نیروی انتظامی در اواخر دهه 1380 و در دولت محمود احمدی‌نژاد به قصد دور زدن تحریم‌های بین‌المللی، عهده‌دار بازاریابی و فروش بخشی از نفت ايران شدند. با این حال، او و شماری از فرماندهان نیروی انتظامی بعداً به اتهام فساد اقتصادی و کلاهبرداری از وزارت نفت بازداشت شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا