ایران

ادامه بحران بی‌آبی در چند استان ایران؛ وزیر نیرو: هیچ برنامه‌ای برای واردات آب وجود ندارد

با وجود ادامه بحران بی‌آبی و قطع آب شرب در چندین استان، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، گفت که هیچ برنامه‌ای برای واردات آب وجود ندارد و دولت ۲۳۰ پروژه در حوزه آب اجرا خواهد کرد. برخی کارشناسان حوزه آب، همین پروژه‌های دولتی را از جمله عوامل بروز بحران بی‌آبی در ایران می‌دانند.

علی‌اکبر محرابیان روز شنبه ۲۹ مرداد گفت: «هیچ برنامه‌ای برای واردات آب نداریم و در حوزه دیپلماسی آب در مورد اجرای طرح‌های مشترک آبی، توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و حق آبه‌ها با کشورهای دیگر در حال مذاکره هستیم.»

او همچنین وعده داد که ۲۳۰ پروژه اولویت‌دار در حوزه آب و آب و فاضلاب اجرا خواهد شد.

در همین حال حسین میرزایی، نماینده اصفهان در مجلس، گفت: «یکی از پروژه‌هایی که این روزها برای دست‌رسی به منابع آب پایدار مطرح می‌شود، انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان است.»

او اعلام کرد انتقال آب تا شعاع حدود ۱۰۰ کیلومتری منطقی است اما انتقال آن به مناطق دیگر نه صرفه اقتصادی دارد و نه از جهت امنیتی قابل توجیه است.

ادامه بحران کم‌آبی در روزهای گرم تابستان در حالی است که به گزارش خبرگزاری ایسنا، قطع آب شرب در تعدادی از محله‌های شهرکرد در روز شنبه ۲۹ مرداد وارد دوازدهمین روز خود شد.

شهرکرد از مناطق پرآب در ایران بوده است که به دلیل بی‌کفایتی در مدیریت منابع، اکنون گرفتار کم‌آبی‌ شده است.

در روزهای گذشته گزارش‌هایی هم درباره قطع آب در همدان و ارومیه منتشر شده است.

در همین حال لطیف خوش سیرت، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی، قطع شدن یا افت فشار آب در زمان‌های پیک مصرف در ارومیه را تأیید کرد و گفت که برای حل مشکل، دو تصفیه‌خانه و همچنین ۴۰ چاه در مدار بهره‌برداری قرار دارند.

خبرگزاری صداوسیما نیز خبر داد که قطع آب همدان در برخی ساعت‌های روز همچنان ادامه دارد.

فرهاد بختیاری‌فر، مدیر کل شرکت آب و فاضلاب استان، وعده داد که این مشکل با استفاده از چاه‌ها برطرف خواهد شد.

سایت خبرآنلاین پیش از این گزارش داده بود به علت «اتمام ذخایر آب سدها و کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی»، آب شرب شهر همدان نیز روزانه بیش از ۱۲ ساعت قطع است یا به علت افت فشار، قابل استفاده نیست.

کمبود آب در سال‌های اخیر اعتراضات گسترده‌ای را در برخی استان‌ها از جمله اصفهان و خوزستان به دنبال داشته است.

شهروندان در بعضی دیگر از استان‌ها از جمله چهارمحال و بختیاری نیز در اعتراض به طرح‌های «انتقال آب» دست به اعتراض زده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا