جهانسیاست

آلمان اعلام کرد الکسی ناوالنی مخالف روس با گاز اعصاب «نوویچوک» مسموم شده

آلمان اعلام کرد که «نوویچوک»، گاز اعصاب مورد استفاده در دوران اتحاد جماهیر شوروی، در بدن الکسی ناوالنی، رهبر مخالف پوتین پیدا شده است.

آقای ناوالنی در حالی که در کشورش  فقط یک وکیل بود، سایتی را به منظور افشای فساد در روسیه راه‌اندازی کرد و از آنجا وارد سیاست شد. پس از آن چندین بار بازداشت شد. آقای ناوالنی که در ۲۰ اوت در مسیر سیبری به مسکو مسموم شد و به اغما رفت، پس از آن به سیبری برگردانده شد و در اومسک بستری شد.

کیرا یارمیش وكیل وی درخواست كرد تا آقای ناوالنی برای معالجه به خارج از كشور برود، اما اجازه خروج از كشور را ندادند. خانم یارمیش که می‌گفت آقای ناوالنی مسموم شده، برای معالجه موکل خود در آلمان، تماس های خود با مقامات را ادامه داد.

در نهایت اجازه داده شد تا الکسی ناوالنی به برلین منتقل شود. هفته گذشته در نتیجه اولین معاینات در برلین اعلام شد که سلامتی وی رو به بهبود است، در عین حال تشخیص داده شد که او مسموم شده است.

در نتیجه آزمایشات و معاینات انجام گرفته در یک آزمایشگاه خصوصی ارتش آلمان مشخص شد که آقای ناوالنی در معرض گاز اعصاب از گروه نوویچوک قرار گرفته است.

استفن سایبرت سخنگوی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، روز چهارشنبه ۱۲ شهریور اعلام کرد که این گاز در دوران اتحاد جماهیر شوروی استفاده می شد و همان گاز اعصاب مورد استفاده بر روی سرگئی اسکریپال جاسوس سابق روسیه در انگلیس و دخترش یولیا بود.

سخنگوی صدراعظم آلمان همچنین اعلام کرد که تمام جزئیات و نتایج آزمون در مورد تحولات در این زمینه با اتحادیه اروپا و متحدان ناتو به اشتراک گذاشته خواهد شد. بر این اساس، پس از اطلاع‌رسانی، در مورد اینکه چه نوع واکنش و پاسخی می توان به روسیه داد، بحث خواهد شد.

پزشكاني كه اولين معاینات را در بيمارستان در روسيه بر روی آقای ناوالني انجام دادند، اما اظهار داشتند كه نتايج اعلام شده از سوي آلمان صحيح نیست و آنها چنين اثري از سم يا گاز اعصاب را نيافتند و تمام آزمايشات منفي بود.

گفتنی است در تاریخ مدرن روسیه، مخالفان بسیاری با مسمومیت از میان برداشته شده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا