ایرانجهانخاورمیانه

سازمان جهانی کار: سالانه ۳ میلیون کارگر در جهان کشته می‌شوند

سازمان جهانی کار در گزارشی اعلام کرد سالانه نزدیک به ۳ میلیون نفر در اثر حوادث و بیماری‌های ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند. این سازمان تخمین زده است حداقل ۳۹۸ میلیون کارگر در سراسر جهان متحمل صدمات غیرکشنده ناشی از کار شده‌اند.

در این گزارش با استناد به تخمین‌های جدید سازمان جهانی کار آمده است شمار کارگرانی که به دلیل حوادث و بیماری‌های ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند از سال ۲۰۱۵ تا امروز یعنی طی هشت سال، بیش از پنج درصد افزایش یافته است.

در این گزارش که در سایت سازمان جهانی کار منتشر شده، گفته شده است این تعداد تلفات بر چالش‌های پایدار در حفاظت از سلامت و ایمنی کارگران در سطح جهانی تاکید دارد.

از مجموع مرگ و میرهای ناشی از کار، ۲/۶ میلیون کارگر به دلیل بیماری‌های ناشی از کار و ۳۳۰ هزار نفر دیگر در پی حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند.

در این گزارش، بیماری‌های گردش خون، نئوپلاسم‌های بدخیم و بیماری‌های تنفسی به عنوان سه علت اصلی مرگ و میر ناشی از کار معرفی شده‌اند و در مجموع بیش از سه چهارم کل مرگ و میر ناشی از کار را شامل می‌شوند.

این گزارش تاکید می‌کند که مردان در مقایسه با زنان بیشتر در اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند.

بر اساس داده‌های این گزارش ۵۱.۴ نفر از هر ۱۰۰ هزار مرد بزرگسال در سن کار و ۱۷.۲ نفر از هر ۱۰۰ هزار زن بزرگسال در سن کار به دلیل حوادث ناشی از کار جان می‌بازند.

منطقه آسیا و اقیانوسیه به دلیل وسعت نیروی کار این منطقه، با آمار ۶۳ درصد کل آمار، بالاترین مرگ و میر ناشی از کار در جهان را دارد.

بخش‌های کشاورزی، ساخت‌وساز، جنگل‌داری و ماهیگیری و تولید با ۲۰۰ هزار مورد صدمات کشنده در سال، پرخطرترین بخش‌ها به حساب می‌آیند و ۶۳ درصد از کل آسیب‌های شغلی منجر به مرگ را شامل می‌شوند.

بر پایه این گزارش از هر سه حادثه شغلی کشنده در سراسر جهان، یک مورد در میان کارگران کشاورزی رخ می‌دهد.

داده‌های جدید گزارش ILO در فراخوانی برای محیط‌های کاری ایمن و سالم‌تر گنجانده شده و قرار است در بیست و سومین «کنگره جهانی ایمنی و سلامت در محل کار» ارائه شود.

آمارهای متناقض حوادث ناشی از کار در ایران

در ایران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ادعای اینکه شمار حوادث کار در ایران نسبت به میانگین جهانی «پایین» است، همواره تلاش کرده تا آمار کمتری از مرگ‌های کارگران ارائه دهد.

بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، در شش ماه نخست امسال، هزار و ۷۷ کارگر و در سال ۱۴۰۱، هزار و ۹۰۰ کارگر بر اثر حوادث ناشی از کار جان باخته‌اند.

علی‌حسین رعیتی‌فرد، معاون روابط کار وزارت‌خانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعداد کارگران کشته شده در سال گذشته را «نصف آمار پزشکی قانونی» اعلام کرده و گفته بود ۷۱۱ کارگر در سال ۱۴۰۱ بر اثر حوادث ناشی از کار جان باخته‌اند.

خبرگزاری ایلنا روز هشتم شهریور در گزارشی «با تکیه بر حساب‌های سرانگشتی و بررسی اخبار محدود کارگری» این ادعا را «بی‌اساس» خواند و تاکید کرد که آمار رسمی با آنچه در واقعیت اتفاق می‌افتد فاصله‌ زیادی دارد.

ایلنا در گزارش خود اقدامات انجام شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای کاهش حوادث ناشی از کار را «غیر موثر» خواند.

۱۳ تیر ماه احسان سهرابی، عضو کارگری پیشین شورای عالی حفاظت فنی، ادعای وزارت کار را رد کرد و گفت در مورد حوادث کار داده‌های یک‌دست و متقن وجود ندارد و بیش از هزار نفر اختلاف بین داده‌های وزارت‌خانه و پزشکی قانونی دیده می‌شود.

سهرابی از تفاوت میان آمار پزشکی قانونی و وزارت کار انتقاد کرد و با معتبر دانستن آمار پزشکی قانونی گفت در ایران میزان حوادث و مرگ و میر حین کار از استانداردهای جهانی و داده‌های مشابه در کشورهای مترقی و صنعتی «بسیار بیشتر» است.

به اعتقاد او، گواه این ادعا مرگ بیش از پنج کارگر در ایران در هر روز است.

رعایت نکردن استانداردهای ایمنی کار از سوی کارفرمایان، استفاده از لباس کار بی‌کیفیت در محیط‌های کاری، ساعات‌ کار طولانی که باعث خستگی کارگران می‌شود، دستمزد پایین و تاخیر در پرداخت دستمزدها که کارگران را با فشار روانی روبه‌رو می‌کند، از مهم‌ترین دلایل افزایش آمار حوادث کار در ایران به شمار می‌روند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا