fa

مشکل آب آشامیدنی در مناطقی از «قروه»

چهار شهر و ۱۲۷ روستای شهرستان قروه با مشکل جدی آب شرب مواجه هستند

ماجرا از آنجا علنی شد که فرماندار قروه در جلسه شورای اداری کمبود آب در قروه را جدی دانست و از تشدید آن خبر داد و انتقاد بسیاری را به پدافندغیرعامل امور آب و فاصلاب شهری وارد کرد.

موحد امان اللهی این را هم گفت که بررسی ها نشان می دهد مشکل شکستگی لوله آب در دلبران مربوط به نوسانات برق نیست و آنچه امروز گریبان مردم را گرفته سو مدیریت در گذشته است.

به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه اصلی ترین مشکل قروه کمبود آب است، اضافه کرده بود: امسال تابستان با مشکل جدی آب شرب مواجه می شویم چرا که آب شرب چهار شهر و ۱۲۷ روستای شهرستان از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.

فرماندر قروه می گوید: بارندگی‌های امسال در برابر افت سطح آبهای زیرزمینی در ۳۵ سال گذشته ناچیز است و نمی تواند کمبودها را جبران کند.

و حالا دخل و خرج قروه در حوزه آب با هم نمی‌خواند و خروجی آب از ورودی آن بیشتر است.

آلودگی آب برخی از روستاهای شمال قروه هم مساله ای است که کمبود آب در این شهرستان را تشدید می کند.

عذرخواهی می کنیم

امور آب و فاضلاب شهر قروه، ضمن عذرخواهی از مردم شریف شهر دلبران بابت وقفه در خدمات رسانی به اطلاع می رساند علل قطعی آب شهر دلبران در این شهرستان طی روزهای اخیر، شکستگی های متعدد در خط انتقال به قطر ٣٥٠ میلیمتری فولادی حد فاصل روستای خریله تا شهر دلبران (به طول بیش از ١٣ کیلومتر) بوده است.

این اطلاعیه را شرکت آبفا صادر و اضافه کرد: این شکستگی ها به دلیل قدمت و تا حدودی فرسوده بودن خط انتقال بوده، ضمن آنکه موضوع قطعی های و نوسانات برق نیز مزید برعلت شده و مجموع این موارد منجر به قطعی های گاه و بیگاه و افت فشار آب در نقاطی از شهر دلبران شد.

اگرچه عنوان شد که امور آب و فاضلاب شهری قروه به طور مداوم در روزهای گذشته حتی تا پاسی از شب در حال ترمیم شکستگی های مذکور بوده و آبرسانی به نقاط مرتفع نیز به طور پیوسته به شکل سیار انجام گرفته است، اما مردم به ویژه آنهایی که در مناطق بالادست دلبران سکونت داشتند، رضایتی از حال و روز خود نداشتند.

هفت روستا کمبود آب دارد

بخشدار دلبران می گوید: ۲ روز است که مشکل کمبود و قطع آب در این شهر رفع شده اما روستاهای منطقه همچنان بدون آب سر می کنند.

رضا حسنی پدارم افزود: ۵۰۰ خانوار دلبرانی در ۱۰ روز گذشته با مشکل قطعی آب مواجه بودند.

وی با بیان اینکه مخزن ذخیره آب خالی بود، افزود: آبرسانی سیار با ۲ دستگاه تانکر در این مدت به صورت مرتب انجام شده است.

بخشدار دلبران این را هم گفت که همه هفت روستای بخش دلبران با مشکل کمبود آب مواجه هستند و آلودگی آبهای سطحی این روستاها به آرسنیک باعث شده تا از آبی که در منطقه دارند نتواند مصرف کنند.

حسنی پدرام افزود: به همین دلیل آب روستاهای طوغان و مالوجه از مجتمع مظفرآباد در بخش دلبران و باغلوجه، نی بند، قوجاق و بهارلو از مجتمع وینسار تامین می شود.

مشکل از خط انتقال است

رئیس اداره منابع آب قروه می گوید: در تامین آب مشکلی وجود ندارد و مشکل اصلی در خط انتقال است.

عباد بشیری افزود: مشکل اصلی در خط انتقال آب است که شکستگی و فرسودگی این شبکه مشکلاتی در آبرسانی به دلبران به وجود آورده است.

وی گفت: آب دلبران از ۲ حلقه چاه واقع در روستای خریله تامین می شود که مشکلی مشاهده نشده است.

بشیری تاکید کرد: امکان صدور مجوز حفر چاه برای آبفا و آبفار وجود دارد و محدودیتی از این بابت نداریم.

تصفیه خانه در مدار

حالا قرار است شرکت آبفا قروه، تأمین پایدار آب شرب شهر دلبران را با اتمام احداث تصفیه خانه آب این شهر را تامین کند و در برنامه کاری خود قرار داده است.

بنابراعلام روابط عمومی آبفای استان، اجرای کامل این طرح در مراحل پایانی به سر می برد و با وارد مدار شدن این تصفیه خانه مشکلات موجود به طور کامل برطرف خواهد شد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا