نماد سایت Aznews TV

اعلام علت شیوع گسترده کرونا در الاهواز، بررسی برگزاری روز قدس و نماز عید فطر

علی ربیعی سخنگوی دولت ایران بر اساس این گزارش اعلام کرد رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی، حضور مردم در مراسم‌ عزاداری و عروسی و تجمعات دیگر دلیل افزایش مبتلایان به کرونا در این خطه می‌باشد.

به گزارش ایسنا سخنگوی دولت همچنین با اشاره به پیش‌رو بودن عید فطر اظهار کرد: ما به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری در عید فطر هم نیازمندیم و باید همین روند را ادامه دهیم.

کیانوش جهانپور امروز تاکید کرد اوضاع در استان‌های الاهواز و تهران متفاوت است. الاهواز (خوزستان) همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد.

امروز تعداد مبتلایان به ویروس کرونا نسبت به روز گذشته ۴۷۷ مورد افزایش نشان می‌دهد که حاکی از تشدید این بیماری در بعضی استان‌ها دارد.

از سوی دیگر همزمان وزارت بهداشت در پی سخنان چند روز پیش رهبر جمهوری اسلامی درباره «ضرورت دعا و توسل»، اجازه بازگشایی مساجد را در بسیاری استان‌ها برای برگزاری مراسم شب‌های قدر صادر کرد.

روز یک‌شنبه استاندار الاهواز از افزایش ۳۰۰ درصدی شمار بیماران در این استان طی یک ماه گذشته خبر داده و اعلام کرده بود این شهر در قرنطینه کامل قرار می‌گیرد و ورودی‌های شهر مسدود می‌شود.

معاون برنامه ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران نیز چند روز پیش نسبت به روند افزایشی کرونا در برخی شهرها و از جمله پایتخت هشدار داده و شناور شدن ساعت کاری ادارات را خواستار شده بود.

علی ماهر همچنین نسبت به اوج گیری آمار فوتی‌ها طی هفته‌های آتی هشدار داد و افزود: «اگر با رعایت ۸۶  پروتکل ابلاغی کار می‌کردیم، طبیعتا میزان ابتلا نباید افزوده می شد، ولی احتمالا پروتکل‌ها غیر قابل اجراست. این پروتکل‌ها در محدوده‌های شهری نظیر مترو جواب نمی‌دهد و مردم باز هم در فضای بسیار نزدیک به یکدیگر تردد می‌کنند.»

ماهر با اعلام اینکه به نظر می رسد که باید به سمت شرایط قرنطینه‌ای شدیدتر پیش رویم، تاکید کرد: «وضعیت فعلی به هیچ وجه مطلوب نیست. کاهش هزار نفر بستری به کمتر از ۳۰۰ مورد در روز، ناشی از قرنطینه، سخت گیری‌ها و رعایت مردم بود که تا ۲۳ فروردین ادامه داشت. با ابلاغ پروتکل‌ها و باز شدن اصناف، مردم پروتکل‌ها را به دست فراموشی سپردند. شاید هم برای بازگشت مردم به جامعه اندکی زود بود.»

این در حالیست که امروز چهارشنبه ۲۴  اردیبهشت وزیر کشور اعلام کرد: در نشست امروز کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مبارزه با کرونا بحث روز قدس و نحوه و چگونگی اجرای این روز و همچنین. موضوع بازگشایی حرم ها و اماکن مذهبی بررسی شد.

به گزارش ایرنا وزیر کشور تصریح کرد: یکی از موضوعات این جلسه نماز عید فطر بود که پیشنهاداتی در این خصوص ارائه شد. از جمله اینکه فقط در شهرهایی که سفید هستند در فضای باز و با رعایت کامل پروتکل‌ها نماز عید فطر برگزار شود.

رحمانی فضلی افزود: پیشنهاد دیگر این بود که در شهرهای سفید و زرد که بیش از ۴۰۰ شهر را شامل می شود، نماز عید فطر با همین شرایط برگزار شود؛ همچنین پیشنهاد شد نماز عید فطر در کل کشور با رعایت شرایط پروتکلی در همه مساجد اقامه شود.

وزیر کشور همچنین اظهار داشت: مردم ایران مشتاق حضور در حرم های مطهر و منتظر بازگشایی آن هستند و این امری کاملا روشن است، اما در این زمینه، بایستی همه جوانب را جامع ملاحظه کرد.

هجدهمین جلسه کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در نشست امروز خود به بررسی چهار موضوع نحوه برگزاری مراسم روز جهانی قدس، نماز عید فطر،  چگونگی بازشدن اماکن مذهبی و برگزاری کنکور سراسری اختصاص داشت.

در این نشست مقرر شد نتایج این جلسه پس از بررسی و تصویب نهایی در نشست ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در چند روز آینده به اطلاع مردم برسد.

 

 

 

خروج از نسخه موبایل