جهان

کاخ سفید سخنان پوتین درباره استفاده از «سلاح هسته‌ای» را محکوم کرد

کاخ سفید، شنبه 27 خرداد اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را که در آن به احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای اشاره کرده بود، محکوم کرد.

کاخ سفید همچنین این موضوع را رد کرد که ایالات متحده در واکنش به اظهارات پوتین، تغییراتی در وضعیت هسته‌ای خود انجام داده است.

واکنش کاخ سفید پس از آن مطرح شد که پوتین گفت: «روسیه به طور نظری می‌تواند در صورت تهدید تمامیت ارضی یا موجودیت خود از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند اما اکنون نیازی به این کار نیست.»

همزمان، اولیویا دالتون، معاون سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه‌ای با خبرنگاران تاکید کرد که ایالات متحده به اصل دفاع مشترک در رابطه با اعضای ناتو پایبند است.

رئیس جمهوری روسیه روز جمعه اعلام کرد که کشورش اولین مجموعه از تسلیحات هسته‌ای را به بلاروس منتقل کرده است. مسکو در ماه مارس اعلام کرده بود که شماری کلاهک هسته‌ای در بلاروس مستقر خواهد کرد.

پوتین با اشاره به اینکه روسیه سلاح‌های هسته‌ای بیشتری نسبت به ناتو دارد، تاکید کرد: «اگر با تهدیدی علیه امنیت خود مواجه شویم، استفاده از سلاح‌های هسته‌ای امکان‌پذیر است.»

پوتین طی سخنانی در حاشیه اجلاس اقتصادی در سن پترزبورگ که به طور زنده از تلویزیون روسیه پخش شد، گفت: «اولین کلاهک‌های هسته‌ای به بلاروس منتقل شد. این اولین گام است و تا پایان تابستان اقدامات در این زمینه را به طور کامل تکمیل خواهیم کرد.»

او اظهار داشت که «استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس نتیجه توافقی است که در ماه مارس با الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس انجام دادیم.»

پوتین اظهار داشت، این موضوع یک عامل بازدارنده برای کسانی است که در فکر تحمیل شکست استراتژیک به روسیه هستند.

واکنش آمریکا

از سوی دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در واکنش به اظهارات پوتین گفت، آمریکا هیچ دلیلی برای تغییر وضعیت هسته‌ای خود نمی‌بیند.

او به خبرنگاران گفت: «وضعیت هسته‌ای خود را تغییر نمی‌دهیم. ما هیچ نشانه‌ای از تمایل روسیه به استفاده از سلاح هسته‌ای نمی‌بینیم.»

بلینکن گفت، بسیار تمسخرآمیز است که پوتین سلاح‌های هسته‌ای به بلاروس منتقل می‌کند در حالی که خود به بهانه ممانعت از دستیابی کی‌یف به سلاح‌های هسته‌ای حمله نظامی به آن کشور را توجیه می‌کند.

وی همچنین از رئیس جمهوری بلاروس به‌دلیل پذیرش این تسلیحات انتقاد کرد.

وزیر دفاع آمریکا پیشتر با بیان اینکه هزینه‌های دفاعی ناتو باید افزایش یابد، تاکید کرد: «ما به جنگی که پوتین برپا کرد کشیده نخواهیم شد، اما توانایی بازدارندگی ناتو را افزایش خواهیم داد».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا