خاورمیانه

مشاور اسد: دمشق، تهران و مسکو برای مقابله با تحریم‌های آمریکا تدابیر ویژه‌ای دارند

بثینه شعبان، مشاور بشار اشد اعلام کرد که سوریه با همراه شرکت‌های روسی اکتشاف نفت در مدیترانه را آغاز کرده است.

«بثینه شعبان» مشاور سیاسی و رسانه‌ای بشار اسد در گفت‌‌وگویی با شبکه «المیادین» گفت که سوریه با همراه شرکت‌های روسی اکتشاف نفت در مدیترانه را آغاز کرده است.

 

بثینه شعبان در باره حملات چند روز اخیر نظامیان دولت بشار اسد و هواپیماهای روسیه به ادلب، افزود: «نبرد ادلب آغاز شده و جنگنده‌های روسی از ارتش سوریه حمایت می‌کنند، توقف یا ادامه این نبرد بستگی به موضع نظامی دارد و هیچ ارتباطی با اتفاقات لیبی ندارد».

 

شعبان در ادامه به موضوع قانون جدید ایالات متحده آمریکا در حمایت از غیر نظامیان سوریه با نام «قیصر» اشاره کرد و با ادعا بر اینکه شخصیت قیصر که قانون آمریکا از نام وی گرفته شده جعلی است، افزود: «این قانون روسیه و ایران را هم هدف می‌گیرد اما دمشق برای مقابله با فشارهای اقتصادی و سیاسی آمریکا با متحدانش هماهنگ است و آنها اقدامات ویژه‌ای برای دور زدن این قانون آمریکا دارند. میان قانون قیصر و راهبرد نهایت اعمال فشار بر ایران و اتفاقات عراق و لبنان ارتباط وجود دارد.»

 

مشاور بشار اسد مدعی شد که سوریه در تمامی زمینه‌ها به «خودکفایی رسیده» و قانون قیصر بر اقتصاد این کشور تأثیر نمی‌گذارد. دمشق به مقابله با چالش‌ها عادت کرده و سند آن به عنوان مثال افزایش کارخانه‌های ساخت و تولید دارو در سال‌های اخیر است.

 

گفتنی است که قانون قیصر یا سزار به احترام یک عکاس سابق ارتش سوریه نام‌گذاری شده که جان خود را به خطر انداخت و هزاران قطعه عکس از شکنجه و جنایات رژیم اسد در داخل زندان‌های سوریه را به خارج منتقل کرد.
این قانون ابزارهای لازم را در اختیار دولت آمریکا می‌گذارد تا پاسخگو کردن رژیم بشار اسد بابت جنایاتی که در هشت سال گذشته بر مردم روا داشته، به درگیری‌های هولناک و ادامه‌دار در سوریه پایان دهد.

بثینه در مورد اقتصاد از هم پاشیده سوریه و اوضاع نابسامان اقتصادی مردم در این کشور و همچنین کاهش ارزش «لیر» واحد پولی سوریه در مقابل دلار، گفت: «افزایش قیمت دلار در هفته‌های اخیر در سوریه ارتباطی با قانون قیصر ندارد بلکه به بحران اقتصادی در لبنان مربوط است؛ آنچه در لبنان اتفاق می‌افتد بر سوریه تأثیر می‌گذارد و بالعکس.

او همچنین در مورد گزارش نهاد جهانی «سازمان منع سلاح‌های شیمیایی» مبنی بر استفاده رژیم بشار اسد از سلاح های شیمیایی و   «گاز کلر» علیه مردم سوریه، ادعا کرد: «سازمان منع سلاح‌های شیمیایی پس از دورغ‌هایی که گفته، اعتبار خود را از دست داده و این سازمان تحت تسلط آمریکاست.»

مشاور بشار اسد درباره عادی شدن روابط عربستان سعودی با سوریه گفت، «این موضوع هنوز جدی نیست و در حد حرف باقی مانده است.»

 

شعبان در پایان از موضع کشور کویت در خصوص موافقت با قطعنامه اخیر شورای امنیت پیرامون انتقال کمک به این کشور بدون کسب موافقت رژیم اسد، اظهار تأسف کرد.

 

.

.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا