آذربایجانایران

راه اندازی کمپین درخواست الحاق دوباره آستارا به استان اردبیل

شهروندان آستارا با راه اندازی کمپینی خواستار الحاق دوباره این شهر تاریخی آذربایجان به استان اردبیل شدند.

این کمپین در «کارزار؛ پلتفرم مستقل جمع آوری امضا» با هشتگ #الحاق_آستارا_به_استان_اردبیل راه اندازی شده است. (لینک کمپین امضا)

در این کمپین امضا خطاب به احمد وحیدی وزیر کشور ایران نوشته شده است: «از مسئولان استان اردبیل و آستارا و همچنین مسئولان محترم مربوطه خواهشمندیم به جهت دور بودن آستارا از رشت، برای الحاق آستارا به استان اردبیل برای کاهش حدفاصل آستارا با مرکز استان و همچنین بهره‌برداری و توسعه و آبادانی آستارا تمام کوشش خود را کرده و آستارا به استان دوست و برادر اردبیل بپویندد.

لازم به ذکر است که به علت دارا بودن استان گیلان از سواحل طولانی به پتانسیل‌های بالقوه آستارا کم توجه می‌باشد و اما استان اردبیل به علت عدم دسترسی به دریای خزر، می‌تواند از آستارا بهره بیشتری ببرد و سرمایه‌گذاری‌های جدید و عمده‌ای را وارد آستارا بکند.»

این کمپین از روز  ٢٤ آبان ١٤٠٢ آغاز به کار کرده و تاریخ پایان آن نیز٣٠ ارديبهشت ١٤٠٣ می‌باشد. این چندمین بار است که شهروندان آستارا با راه‌اندازی کمپین خواستار الحاق دوباره آستارا به اردبیل شده اند.

آستارا و گردنه حیران از اراضی تاریخی آذربایجان است. حکومت پهلوی در سال ۱۳۳۷ با هدف قطع ارتباط آذربایجان جنوبی با دریای خزر و محاصره آذربایجان، آستارا را از آذربایجان شرقی جدا و به گیلان ملحق کرد. جمهوری اسلامی نیز با کوچاندن تالش ها و گیلک ها به این شهر سعی دارد ترکیب جمعیتی این شهر تورک نشین را تغییر دهد.

مسئولان ایران در سال ۱۳۹۷ نیز اقدام به نصب تابلوهایی در گردنه حیران اردبیل نمودند که محتوای این تابلوهای ضد آذربایجانی و در راستای تجزیه گردنه حیران از اردبیل است. در تابلوها به جای «اردبیل» واژه «گیلان» درج شده بود. شهروندان آستارا و اردبیل در همان روزهای نخست اقدام به پاک نمودن نام گیلان از روی تابلوها کردند. تعدادی از تابلوها نیز سرنگون شدند. اعتراضات به نصب تابلوهای جعلی در گردنه حیران، از شهرستان آستارا آغاز و دامنه آن به اقصی نقاط آذربایجان جنوبی امتداد یافت.

تورک‌های آستارا نقش مهمی در تاریخ آذربایجان داشته‌اند و فعالان این شهر از ارکان اصلی حکومت ملی آذربایجان (در زمان پیشه وری) بودند.

«فریدون ابراهیمی» دادستان حکومت ملی آذربایجان که به دست حکومت پهلوی اعدام شد، «سهراب طاهر» شاعر ملی آذربایجان، دکتر «بهزاد بهزادی» حقوقدان برجسته، روزنامه‌نگار و نویسنده لغتنامه «فرهنگ آذربایجانی ترکی»، دکتر سیدآقا عون‌الهی؛ مدیر گروه «تاریخ سده‌های میانه و باستان آذربایجان» در دانشگاه باکو و نویسنده کتاب‌های «تاریخ شهر تبریز در سده‌های میانه» و کتاب «ناسیونالیست‌های ارمنی و ایران» از جمله بزرگان شهر تورک نشین آستارا هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا