ایران

ایران: گزارش پاکستان از خطا در هدایت دو هواپیما در آسمان ایران صحت ندارد

یک عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران شامگاه سه‌شنبه، چهارم مرداد، گزارش رئیس هواپیمایی پاکستان درباره «خطای انسانی» در هدایت دو هواپیمای این کشور در آسمان ایران را رد کرد.

عصر سه‌شنبه پاکستان اعلام کرد که دو هواپیمای مسافری این کشور در آسمان ایران، روز دوم مرداد، به‌دلیل «خطای انسانی» مسئولان کنترل هوایی ایران در آستانه برخورد با هم قرار گرفتند.

به‌ گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی پاکستان، «سامانه‌های هشدار و جلوگیری از برخورد خود هواپیماها به خلبان‌ها هشدار دادند و آنها توانستند از برخورد دو هواپیما جلوگیری کنند».

در واکنش به این گزارش، هادی یوسف پورآذری که عضو هیئت‌ مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است، در توئیتر خود «صحت» این رویداد را رد کرد و با «عجیب» خواندن گزارش پاکستان نوشت این گزارش «برخلاف قوانین و مقررات ایکائو» است.

آقای یوسف پورآذری ننوشت که چرا پاسخ رسمی به این گزارش ارائه نشده، اما ادعا کرد آسمان ایران «ایمن‌ترین آسمان منطقه برای تردد پروازهای بین‌المللی است».

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، نیز با نقل این خبر مدعی شد برخی کشورهای غربی «با استفاده از تحریک کشورهای دیگر» به‌ دنبال ناامن جلوه دادن آسمان ایران برای پرواز هواپیماهای مسافربری هستند.

این خبرگزاری از جمله به هشدار اواخر سال ۹۸ آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا در این مورد اشاره کرد و نوشت آن هشدار هم «به بهانه‌های واهی» بود.

این در حالی است که هشدار سال ۹۸ در پی سرنگونی پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی مسافری اوکراین با موشک‌های سپاه پاسداران در بامداد ۱۸ دی صادر شد، رویدادی که باعث شد همه ۱۷۶ سرنشین این هواپیمای مسافری کشته شوند.

مقام‌های هواپیمایی پاکستان اعلام کرده‌اند درباره چرایی حادثه روز یک‌شنبه به مقام‌های ایرانی نامه می‌نویسند و از آن‌ها خواهند خواست موضوع را بررسی کنند.

رادیو فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا