اجتماعیجهانسیاست

شعارنویسی فمنیست‌های فرانسه علیه سیاست چین بر ضد اویغورها

اعضای یک گروه فمنیست فرانسوی به نام «کلوزها» علیه سیاست «نسل‌کشی اویغورها در چین» اقدام به شعارنویسی روی شماری از دیوارها در شهر پاریس کردند.

این گروه که عمدتا بر مسئله خشونت خانگی علیه زنان متمرکز است دیوارهای بانک واردات – صادرات چین، کنسولگری چین و شماری از مارک های تجاری مشهور همچون شرکت پوشاک تامی هیلفیگر و کالوین کلین را هدف گرفتند.
آنها نوشتند: “آزادی برای اویغورها”، «خون اویغورها بر دستانتان» و «نسل‌کشی اویغورها را متوقف کنید».
یک فعال زن در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: «می خواستند توجه‌ها را به “نسل کشی” علیه اویغورها در منطقه سین کیانگ چین جلب کنند و به ویژه که زنان اویغور تحت تأثیر این نسل کشی قرار گرفتند»

این فعال حقوق زنان افزوده: “به ویژه زنان هدف قرار گرفته اند، زنانی که به اردوگاه های کار اجباری فرستاده می شوند و مجبورند خود را با اعضای حزب کمونیست چین همبستر بکنند. علاوه بر این، در تلاش هستند تا با کنترل دقیق پیشگیری از بارداری در منطقه ای که نسل کشی صورت گرفته است جمعیت اویغورها پایان یابد.”
بنابر یک مطالعه که به تازگی انجام شده است ۸۳ شرکت چند ملیتی نیز به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از کار اجباری اقلیت اویغور منتفع می شوند.

همچنین اخیرا نزدیک به ۲۰۰ سازمان حقوق بشری، از جمله سازمان بین المللی ضد برده داری، کنسرسیوم حقوق کارگران، دیده بان حقوق بشر ، اتحادیه کارگران مستقر در ایالات متحده و پروژه حقوق بشر اویغور در مورد کار اجباری قزاق ها، قرقیزها و سایر اقلیت های ترک در کارخانه های چین بیانیه مشترکی منتشر کرد.

در بیانیه ای با عنوان “پایان دادن به کار اجباری اویغورها”، سازمان های حقوق بشر به شرکت هایی مانند «گاپ»، «سی‌اند‌ای»، «آدیداس»،«موژی» ، «تامی هیلفیگر» ، «لاکوست» ، «اچ اند ام» ، «امبرکرومبی اند فیچ» ، «رالف لاورن» ،«کورپوایشن» «پی‌وی‌اچ» و «کالوین کلین» خواستند تا  از زنجیره تأمین نیروی رایگان کار ترکان اویغور خارج شوند.

در این بیانیه با تأکید بر اینکه سیستم کار اجباری در منطقه ترکستان شرقی بزرگترین نقض حقوق بشر بوده است که از زمان جنگ جهانی دوم یک اقلیت قومی و مذهبی از آن رنج می برد، تصریح شده که مارک های پیشرو مد و فن آوری در نقض حقوق بشر در منطقه مرتکب همدستی می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا