آذربایجانایران

متن طومار امضا شده در تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز

در ۴۴ امین روز از اعتراضات سراسری ایران هستیم. اعتراضاتی که صدایش از تمام اقشار به گوش می‌رسد و به شیوه‌های متفاوت و در سطوح مختلف سرکوب می‌شود. دانشگاهیان، سرکوب را به اشکال زیادی تجربه کردند. ورود نیروهای امنیتی و لباس شخصی به دانشگاه و ضرب و شتم دانشجو، تماس‌های تهدیدآمیز با دانشجو و خانواده‌اش، احضار به کمیته انضباطی و اخراج موقت از دانشگاه، فقط گوشه‌ای از این سرکوب‌ها بوده‌است.

با کمال تاسف در روزهای اخیر شاهد حمله و تیراندازی و بازداشت دانشجویان در خوابگاه، مقابل چشمان هم‌خوابگاهیانشان بوده‌ایم که اوج دیوانگی سرکوب‌گران را آشکار می‌سازد.

اما وجهه‌ای دیگر از ظلم و ستم در اعتراضات اخیر وجود داشت که کمتر بدان پرداخته شده‌است. وجهه‌ای که به  ما دانشجویان علوم پزشکی مرتبط است. سو استفاده از نظام سلامت و کادر درمان جهت سرکوب اعتراضات. استفاده از ماشین‌های آمبولانس برای دستگیری و انتقال معترضین و حضور پرتعداد نیروهای امنیتی در بیمارستان‌ها، اقداماتی هستند که قداست و امنیت محیط درمان و اعتماد مردم به کادر درمان را هدف قرار داده و خدشه دار می‌کنند.

اما فاجعه به همین جا ختم نمی‌شود. در ۴ آبان ۱۴۰۱، اهانت و هتک حرمت به جامعه علوم پزشکی را به حد اعلی رساندند. از ضرب و شتم و تیراندازی به پزشکان معترض گرفته تا دادن فحش ناموسی به رییس نظام پزشکی تهران که باعث استعفای ایشان و قائم مقام‌شان شد. پزشکانی که بارها ایثار و از خودگذشتگی‌شان را به کشور نشان داده‌اند، پاسخ زحمات خود را از باتوم‌های یگان ویژه دریافت کردند.

با وجود تمام این خشونت‌ها و خیانت‌ها، سازمان نظام پزشکی کل کشور و در راس آن دکتر رییس زاده، با سکوت بی شرمانه و وقیحانه خود نمک بر زخم جامعه علوم پزشکی می‌پاشند. دکتر رییس زاده که چند ماه پیش هم در سخنان توهین آمیز رییس جمهور نسبت به کادر درمان، موضع گیری شفاف و قوی نداشتند، این بار هم فراموش کرده اند که کدام طرف باید بایستند. هم چنین سکوت نظام پزشکی استان آزربایجان شرقی در قبال خشونت کلامی و فیزیکی که همکارانشان در تهران متحمل شده‌اند، مقبول نبوده و جای سوال دارد.

ما جمعی از جامعه علوم پزشکی، با امضای این طومار، ضمن محکومیت موارد مذکور، خواستار استعفای دکتر رییس زاده، رییس نالایق نظام پزشکی کل کشور بوده و از نظام پزشکی استان ازربایجان شرقی تقاضا داریم با اعلام موضع شفاف و قاطع، ستم های رخ داده را محکوم کرده و با سکوت بی‌جا، به جایگاه و شان خود خیانت نکنند.
دوشنبه ۹ آبان‌ماه ۱۴۰۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا