خاورمیانه

دبیرکل جهاد اسلامی: قاسم سلیمانی در تبدیل سودان به انبار و مرکز انتقال سلاح نقش اساسی داشت

زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، روز پنجشنبه ۱۱ دی‌ماه گفت که قاسم سلیمانی در تبدیل سودان به انبار و مرکز انتقال سلاح نقش اساسی داشت.

زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، روز پنجشنبه ۱۱ دی‌ماه در یک گفتگو با تلویزیون المیادین گفت، قاسم سلیمانی فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه پاسداران، نقش اساسی در تبدیل سودان به انبار و مرکز انتقال سلاح به گروه‌های مورد حمایت ایران در منطقه داشت.

سودان طی دوره عمرالبشیر روابط بسیار نزدیکی با حکومت ایران داشت اما وجود انبارها و تبدیل شدن به مرکزی برای ارسال و انتقال سلاح توسط نیروی قدس سپاه پاسداران را انکار می‌کرد.

با این حال دبیرکل گروه جهاد اسلامی، تاکید داشت که قاسم سلیمانی تمامی امکانات ایران را برای رساندن سلاح به غزه به کار گرفت. به گفته وی، سلیمانی آموزش نیروهای موجود در  غزه برای استفاده از موشک‌های دوربرد را مطرح کرد و به همین دلیل است که امروز هزاران موشک و کارگاه‌های ساخت خمپاره و آرپی‌جی در نوار غزه وجود دارد.

زیاد نخاله در یک گفتگوی دیگر که روز چهارشنبه با تلویزیون العالم ایران داشت نیز گفته بود: “من می گویم موشک هایی که سلیمانی به نوار غزه تحویل داد همان موشک هایی بودند که بمباران تل آویو را با این موشک ها آغاز کردند.”

زیاد نخاله در بخشی از این گفتگو اظهار داشت که قاسم سلیمانی برای اجرای یک تقاهم‌نامه شخصا به سودان رفت و بر پایه همین تفاهمنامه بود که سودان به ایستگاه انتقال سلاح به غزه تبدیل شد.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، نیز چهار روز قبل در سخنانی مشابه با اشاره به اینکه همه می‌دانند سلیمانی و برادران در ایران «از روابط دیپلماتیک نیز برای کمک به مقاومت [فلسطین] استفاده کرده‌اند»، گفت که فرمانده سابق نیروی قدس در ایجاد «انبارهای تسلیحات در سودان» برای ارسال به مناطق مختلف از جمله گروه‌های لبنانی و فلسطینی نقش اشت.

حسن نصرالله در آن مصاحبه گفت که «اسرائیلی‌ها انبارهای سلاح و مهمات در سودان را که از آنجا به غزه ارسال می‌شد، بمباران کردند.»

دبیرکل حزب‌الله لبنان به هدف قرار گرفتن تعدادی از انبارهای تسلیحات نیروی قدس سپاه پاسداران در سودان اشاره کرد و گفت که خود سودانی‌ها در زمان انفجار این انبارها، درباره آن صحبت نکردند اما مقام‌های اسرائیلی درباره این انبارها حرف زدند.

همچنین بخوانید: عضو حماس: با ارجاع احمدی‌نژاد «۲۲ میلیون دلار» پول نقد از قاسم سلیمانی گرفتیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا