جهانسلامتی و زندگیسیاست

آمریکا پنهانکاری چین را با چرنوبیل مقایسه کرد؛ هشدار چین در مورد بازگشت به جنگ سرد

مشاور امنیت ملی کاخ سفید رفتار چین در رابطه با شیوع ویروس کرونا را به فاجعه چرنوبیل در شوروی سابق شباهت داد و گفت این مخفی‌کاری چین در تاریخ ثبت خواهد شد.

رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، یکشنبه ۴خرداد به وقت آمریکا در مصاحبه با شبکه «ان بی سی»، پنهان‌کاری چین در خصوص شیوع ویروس کرونا  «در تاریخ در همان جایگاهی قرار خواهد گرفت که [فاجعه] چرنوبیل قرار گرفت»

فاجعه اتمی چرنوبیل در زمان شوروی در رآکتور هسته‌ای که به همین نام در شمال اوکراین قرار دارد، به‌وقوع پیوست. که مدت‌های طولانی از گفتن حقیقت و پیامدهای آن به افکار عمومی سرپوش گذاشته شد.

رابرت اوبرایان گفت، چین از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در ووهان در نوامبر (آبان ماه) ۲۰۱۹ اطلاع داشته اما به سازمان بهداشت جهانی اطلاع دروغ گفته است. این مقام کاخ سفید چین را متهم کرد که از دسترسی کارشناسان بین المللی به اطلاعات مربوط به ویروس کرونا در این کشور ممانعت کرده است. به گفته اوبرایان در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده کسی گزارش ویژه‌ای در این ارتباط تهیه خواهد کرد و نام چین در تاریخ ثبت خواهد شد.

آقای اوبرایان همچنین گفت آنها اجازه دادند ویروسی در جهان پخش شود که اکنون ما مجبور شویم برای زنده نگه داشتن اقتصاد خود هزاران میلیارد دلار از ثروت خود را هزینه کنیم.

از سوی دیگر  وانگ یی، وزیر خارجه چین در یک ویدئوکنفرانس مطبوعاتی گفت دولت آمریکا با «دروغ‌پردازی» در رابطه با ویروس جدید کرونا، در حال بردن روابط دو کشور به «دور تازه‌ای از جنگ سرد» است.

وزیر خارجه چین در حاشیه کنگره حزب کمونیست با لحنی کنایه‌دار گفت: «به موازات ویروس جدید کرونا، ویروسی سیاسی نیز در آمریکا شایع شده که در هر فرصتی به حمله کردن و تهمت زدن بر علیه چین می‌پردازد.»

وانگ یی همچنین اضافه کرد «برخی نیروهای سیاسی در آمریکا مناسبات ایالات متحده و چین را گروگان گرفته و در حال وارد کردن آن به دوران جنگ سرد هستند.»

وانگ یی ضمن اعلام آمادگی چین برای همکاری‌های بین‌المللی برای مبارزه با شیوع کرونا و انجام تحقیقات علمی، تاکید کرد که هر تحقیقی درباره این ویروس باید بدون پیش‌فرض گناهکار بودن کسی انجام شود.

حملات ایالات متحده به چین، در پی تبدیل‌شدن آمریکا به کانون اصلی شیوع ویروس کرونا طی ماه‌های گذشته افزایش یافته است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا