ایران

اسناد افشا شده پنتاگون از جاسوسی آمریکا از مراکز نظامی و برنامه هسته‌ای ایران خبر می‌دهد

در میان اسناد افشا شده پنتاگون چند سند درباره ایران نیز وجود دارند که این اسناد درباره جاسوسی آمریکا از مراکز نظامی و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و کسب اطلاعات درباره پرتاب یک ماهواره ایرانی است.

یک سند افشا شده از پنتاگون درباره یکی از سفرهای رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی، به ایران است. در این سند به صحبت‌های دو مقام ایرانی اشاره شده که درباره پوشش یا عدم پوشش رسانه‌ای این سفر در حال رایزنی با یکدیگر هستند.

طبق این اسناد، این دو مقام ایرانی در این مورد بحث کرده‌اند که اگر سفر گروسی به ایران پوشش رسانه‌ای داده شود، گستره این پوشش باید به چه صورت بوده و بر چه زوایایی تمرکز یابد تا بتوان از این سفر به نفع جمهوری اسلامی بهره‌برداری کرد.

اسناد منتشر شده همچنین درباره پرتاب یک ماهواره از سوی جمهوری اسلامی است و این اسناد شامل نقشه‌های هوایی و اطلاعات مربوط به چگونگی پرتاب این ماهواره است. احتمال می‌رود این اسناد به پرتاب ماهواره خیام در تابستان سال گذشته مرتبط باشد.

بخش دیگری از اسناد افشا شده مربوط به جاسوسی آمریکا از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران است، که این امر نشان می‌دهد آمریکا برای کسب اطلاع از برنامه هسته‌ای ایران، علاوه بر جاسوسی از جمهوری اسلامی، یک سازمان بین‌المللی دیگر را نیز هدف قرار داده است.

در حالی که وزارت دادگستری و دفاع آمریکا در حال تحقیق و تفحص درباره چگونگی افشای این اسناد هستند، سی‌بی‌اس نیوز گزارش داد در پی افشای این اسناد پنتاگون از روز جمعه تعداد کارکنانی را که به اسناد محرمانه دسترسی دارند، به طرز چشمگیری کاهش داده است.

از سوی دیگر، آکسیوس به نقل از دو مقام اسرائیلی گزارش داد در پی درز اسناد محرمانه پنتاگون که برخی از آنها به جاسوسی ایالات‌متحده از اسرائیل اشاره دارد، مقامات آمریکا طی روزهای اخیر از طریق کانال‌های مختلف تلاش کرده‌اند به اسرائیل اطمینان دهند ایالات‌متحده به روابط امنیتی دوجانبه پایبند است.

ده‌ها سند پنتاگون که به تازگی درز پیدا کرده از تلاش آمریکا برای داشتن اشراف اطلاعاتی بر جنگ اوکراین حکایت دارد. این اسناد که صحت آنها هنوز تایید نشده نشان می‌دهد آمریکا به دنبال پی بردن به توان تسلیحاتی روسیه و اوکراین بوده است و برای این کار حتی از کشورهای متحد خود نیز جاسوسی کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا