ایرانخاورمیانه

اردن به انبارهای قاچاقچیان مواد مخدر وابسته به جمهوری اسلامی در سوریه حمله هوایی کرد

رویترز به نقل از منابع اطلاعاتی گزارش داد هواپیماهای جنگنده اردن به مخفی‌گاه‌‌ها و انبارهای متعلق به قاچاقچیان مواد مخدر وابسته به جمهوری اسلامی در استان سویدا در جنوب سوریه، حمله کرده‌اند

طبق این گزارش، حمله روز پنج‌شنبه ۱۴ دی ماه اردن و تشدید مبارزه این کشور با قاچاقچیان مواد مخدر یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که ده‌ها فرد مرتبط با شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی در سوریه، با اسلحه و مواد منفجره وارد مرز اردن شدند.

مقام‌های اردنی می‌گویند حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی در مناطق جنوبی سوریه، در افزایش قاچاق سلاح و مواد مخدر نقش دارند.

جمهوری اسلامی و حزب‌الله این اظهارات را توطئه غرب خوانده‌اند و حکومت سوریه نیز ارتباط نیروهای امنیتی و نظامی خود را با شبه‌نظامیان وابسته به ایران رد کرده است.

به گفته کارشناسان سازمان ملل و مقام‌های آمریکا و اتحادیه اروپا، بخشی از هزینه‌های شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی و حامی حکومت بشار اسد را تامین می‌کند.

مقام‌های نهادهای غربی مبارزه با مواد مخدر کشورهای غربی می‌گویند سوریه به یکی از قطب‌های تجارت چند میلیارد دلاری مواد مخدر، به ویژه کپتاگون، تبدیل شده و این مواد از طریق اردن قاچاق می‌شوند.

لشکر چهارم سوریه تحت نظارت سرلشکر ماهر اسد، برادر بشار اسد، در حال حاضر جریان اصلی تجارت کپتاگون را برعهده دارد.

سوریه برای قاچاق این ماده روانگردان از حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران کمک می‌گیرد چون جمهوری اسلامی، کنترل بخشی از بندر لاذقیه در سوریه را برعهده دارد.

حزب‌الله و دولت سوریه با قاچاق کپتاگون به کشورهای حاشیه خلیج فارس، آن‌طور که اندیشکده چتم هاوس ارزیابی کرده، تجارتی به ارزش سالانه پنج میلیارد دلار را هدایت می‌‌کنند.

الشرق الاوسط سال گذشته خبر داد که سوریه و ایران از کپتاگون به‌ عنوان سلاحی علیه کشورهای مخالف‌ در منطقه استفاده می‌کنند.

در اواخر مهرماه، کانال ۱۲ اسرائیل گزارش داد که بسیاری از اعضای حماس هنگام حمله به اسرائیل در ۱۵ مهرماه، از ماده مخدر کپتاگون استفاده کرده بودند. این ماده روانگردان روی اجساد اعضای حماس و همچنین از افرادی که طی این حمله بازداشت شدند، یافت شده است.

در آذر ماه ۱۴۰۱ نیز هم‌زمان با تلاش‌های جمهوری اسلامی برای خیزش انقلابی مردم،برخی گزارشات نشان می‌دهد ماموران امنیتی برای غلبه بر ترس از مردم و افزایش توان سرکوب، از قرص «کپتاگون» استفاده می‌کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا