ایرانخاورمیانه

کشتی سپاه پاسداران در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفت 

به گزارش روز سه شنبه (۱۷ فروردین) تلویزیون العربیه به نقل از منابع ناشناس، یک کشتی باری ایرانی در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفته است.

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران نیز گفت «کشتی ایران ساویز»، با «انفجار مین های چسبان در بدنه کشتی» هدف قرار گرفت.

العربیه با استناد به منابع خود گفت، این کشتی در سواحل اریتره مورد حمله قرار گرفت و وابسته به سپاه پاسداران ایران است.

تسنیم گزارش داد: “کشتی ایران ساویز در چند سال گذشته در دریای سرخ به منظور پشتیبانی از تکاورهای ایرانی که به ماموریت اسکورت شناورهای تجاری اعزام می‌شوند مستقر بوده است.”

این آخرین حمله از سری حملات گزارش شده به کشتی های باری متعلق به اسرائیل و ایران از اواخر فوریه است که در آن دو دشمن اصلی یکدیگر را به دست داشتن در این حملات متهم می‌کنند.

شبکه تلویزیونی «کان» اسرائیل نیز در اخبار شامگاهی روز سه‌شنبه خود گفت که عامل حمله به کشتی ایرانی درصدد رساندن «پیامی خاص» به ایران بوده است.

«کان» در گزارش خود بطور تلویحی این حمله را به تلافی‌ آسیب‌هایی عنوان کرد که اخیرا به دو کشتی‌ متعلق به شرکت‌های اسرائیلی وارد شد.

این حوادث از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در ماه ژانویه با تعهد به پیوستن دوباره به برجام رخ می‌دهد.

ایران و ایالات متحده روز سه شنبه ۱۷ فروردین مذاکرات غیرمستقیمی را همراه با دیگر طرفین برجام در مورد راههای احیای آن در وین آغاز کردند . ایران و ایالات متحده مذاکرات را “سازنده” خواندند.

مقامات اسرائیلی اظهار نظر درباره حمله گزارش شده روز سه شنبه به کشتی باری ایران را رد کردند.

در اوایل روز، قبل از انتشار اخبار در مورد این حمله، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در اظهار نظر به نمایندگان حزب  خود لیکود، گفت که دیگر نباید به توافق هسته ای “خطرناک” بازگشت.

نتانیاهو گفت: “به موازات این، ما باید به جنگ با ایران در منطقه خود ادامه دهیم. و این تهدید موضوعی تئوریک نیست. من این را بعنوان بلاغت‌گویی نمی گویم. ما باید در برابر رژیم افراطی در ایران، که به راحتی تهدید به نابودی ما از روی زمین می‌کند، اقدام کنیم.”

به گفته یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل، در تاریخ ۲۵ مارس یک کشتی باری متعلق به یک شرکت اسرائیلی در اثر حمله موشکی در دریای عرب بشدت آسیب دید ولی کشتی قادر به ادامه سفر خود بود.

دو هفته قبل، رسانه های دولتی ایران به نقل از یک بازپرس ایرانی گفتند که به احتمال زیاد اسرائیل در پشت انفجاری بوده است که باعث آتش سوزی در کشتی کانتینر ایرانی در مدیترانه شده است.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل در آن زمان از اظهار نظر مستقیم خودداری کرد اما گفت ایران مرتباً سلاح هایی را برای گروه‌های نیابتی خود در منطقه می فرستد.

در تاریخ ۲۶ فوریه، نتانیاهو ایران را مسئول انفجار در یک ناو حامل خودرو متعلق به اسرائیل در خلیج عمان دانست. یک مقام آمریکایی گفت که این انفجار در هر دو طرف بدنه آن سوراخ هایی ایجاد کرده و یک مقام اسرائیلی گفت که از مین های ماسوره استفاده شده است. ایران دست داشتن در آن حمله را رد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا