خاورمیانه

نشست «تاریخی» کشورهای عربی و آمریکا در اسرائیل

اسرائیل از وزیران خارجه آمریکا، بحرین، امارات متحده عربی و مراکش دعوت کرده است که در نشستی برای عادی کردن مناسبات تل‌آویو با کشورهای عربی شرکت کنند. درباره ایران و پیامدهای جنگ در اوکراین نیز گفت‌وگو خواهد شد.

یائیر لاپید، وزیر امورخارجه اسرائیل اعلام کرد برای تثبیت روند عادی سازی مناسبات این کشور با برخی کشورهای عربی تصمیم به برگزاری «نشستی تاریخی» گرفته شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است در روزهای یکشنبه و دوشنبه (۲۷ و ۲۸ مارس) دیدارهایی با سران اسرائیل و فلسطینی‌ها داشته باشد.

به گفته مقامات اسرائیل در روز جمعه، ۲۵ مارس از کشورهای بحرین، امارات متحده عربی و مراکش  نیز دعوت شده در نشستی مشترک شرکت کنند.

اسرائیل پیشتر مناسبات خود با برخی کشورهای عربی را بهبود بخشیده بود. سفر سران اسرائیل به امارات متحده و برقراری مناسبات دیپلماتیک با بحرین، مراکش و سودان از جمله این اقدامات هستند.

اسرائیل در روزهای گذشته قراردادی با مراکش به امضا رساند که همکاری در صنایع هوایی و فضایی را در بر می‌گیرد. تفاهم‌نامه‌ای نیز در زمینه همکاری‌های دفاعی با مراکش به امضا رسیده است.

هنوز مشخص نیست که آیا کشورهای سودان و مصر نیز به این نشست «تاریخی» در اسرائیل دعوت شده‌اند یا خیر. پیشتر نفتالی بنت؛ نخست‌وزیر اسرائیل و شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات مهمان السیسی، رئیس جمهور مصر بودند.

به گزارش خبرگزاری رویترز موضوع اصلی مذاکرات این سه مقام عالی‌رتبه سیاسی در مصر حول و حوش برنامه اتمی ایران و توافق احتمالی اتمی با ایران بوده است.

کشورهای حاشیه خلیج فارس از توافق اتمی با ایران که در سال ۲۰۱۵ امضا شد، ناخرسندند؛ زیرا این توافق برنامه موشکی ایران و نیز «دخالت‌های منطقه‌ای» ایران از جمله در یمن را در بر نمی‌گرفت.

کشورهای عربی و اسرائیل دوباره نگرانی خود را از احیای برجام اعلام کرده‌اند. به نظر کارشناسان مذاکرات جاری در وین به مراحل پایانی خود رسیده است و احتمال توافق میان قدرت‌های جهانی و ایران بسیار محتمل است.

جنگ در اوکراین

به گفته مقامات اسرائیلی قرار است در این نشست در باره حمله روسیه به اوکراین و پیامدهای آن نیز ‌گفت‌وگو شود. موضوع تامین انرژی در جهان و کمبود مواد خوراکی در کشورهای عربی از جمله پیامدهای این جنگ است.

اسرائیل تا کنون بارها کوشیده است که به عنوان میانجی میان اوکراین و روسیه نقش‌آفرینی کند. بسیاری از یهودیان ساکن اوکراین که هم اکنون در کشورهای اروپایی به عنوان پناهجو به سر می برند خواهان اقامت در اسرائیل هستند.

موضوع دیگر حملات حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان است که نگرانی‌هایی در باره تامین انرژی در سطح جهانی به وجود آورده است. عربستان می گوید این حملات مانع از ثبات بازار نفت می شود.

ادامه جنگ در اوکراین هم‌چنین ارسال گندم و غلات اوکراین و روسیه به کشورهای عربی را با مشکلات جدی روبرو کرده است. افزایش بهای محصولات غذایی در برخی کشورهای عربی به ویژه در شمال آفریقا نگرانی‌های جدی در پی داشته است.

‌سیاست‌های اتمی و منطقه‌ای ایران، بحران انرژی و کمبود مواد خوراکی محور‌های اصلی گفت‌وگوهای اسرائیل با آمریکا و کشورهای عربی خواهند بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا