جهان

جو بایدن دیدار با همتای چینی خود را سازنده‌ترین و مفیدترین مذاکرات دو کشور خواند

جو بایدن دیدار چهار ساعته با همتای چینی خود شی جین پینگ را یکی از «سازنده‌ترین و مفیدترین» مذاکرات دو کشور خواند. دو طرف درباره ایجاد خطوط ارتباطی مستقیم روسای جمهوری و ارتش‌ها و همکاری در زمینه هوش مصنوعی و مقابله با مواد مخدر، توافق کردند.

بایدن پس از این دیدار که در حومه سان‌ فرانسیسکو برگزار شد، در نشستی خبری گفت: اگر چه دو طرف در مسائلی توافق نداشتند، اما گفت‌وگوها صریح و شفاف بود.

بایدن گفت: با شی‌جین پینگ توافق کردیم از طریق یک خط مستقیم با هم در تماس باشیم و هر وقت لازم شد مستقیما با هم صحبت کنیم.

او با اعلام خبر توافق با چین برای از سرگیری ارتباطات مستقیم نظامی، این تعامل‌ها را برای جلوگیری از سوءتفاهم‌‌ها در آینده ضروری دانست.

بایدن با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاکرات با همتای چینی خود گفت دو کشور توافق کردند برای مقابله با قاچاق مواد مخدر همکاری‌ها را از سر بگیرند و همچنین قرار شد کارشناسان دو کشور برای بررسی خطرها و چالش‌های امنیتی مرتبط با هوش مصنوعی با یکدیگر وارد تعامل شوند.

رییس‌جمهوی آمریکا همچنین گفت با شی‌جین پینگ درباره برخی مسائل مهم بین‌المللی، از جمله جنگ روسیه علیه اوکراین، درگیری‌های غزه، شهروندان آمریکایی زندانی در چین، حقوق بشر، فعالیت‌های نظامی چین در دریای چین جنوبی و مساله تایوان گفت‌وگو کرده است.

بایدن تاکید کرد: آمریکا به رقابت با چین ادامه خواهد داد، اما این رقابت را طوری مدیریت خواهد کرد که به تقابل منجر نشود. دو کشور همچنین در مسائلی که به منافع دو کشور مرتبط است، باید با یکدیگر همکاری کنند.

با این حال جو بایدن در پیان این نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا او شی‌جین پینگ را دیکتاتور می‌داند گفت: «بله. او از این نظر دیکتاتور است که یک کشور کمونیست را به شکلی کاملا متفاوت از ما اداره می‌کند.»

جنگ حماس و اسرائیل

بایدن در قسمتی از نشست خبری خود با اشاره به انتقادها از حمله اسرائیل به بیمارستان الشفا در غزه، گفت: حماس با ساختن مرکز فرماندهی خود در زیر یک بیمارستان در غزه مرتکب جنایت جنگی شده و این یک واقعیت است.

او گفت: حماس تهدید کرده که دوباره به اسرائیل حمله خواهد کرد، همانطور که سر نوزادان را برید و زنان را کشت. در نتیجه انفعال در این شرایط کاری از پیش نمی‌برد.

رییس‌جمهوری آمریکا همچنین با اشاره به لزوم حل‌وفصل بحران کنونی گفت: به اسرائیل به صراحت گفته‌ام که تنها راه حل موجود برای وضعیت کنونی، تشکیل دو کشور اسرائیل و فلسطین است. تا زمانیکه راه‌حل دو کشوری اجرا نشود، فکر نمی کنم مشکلات کنونی حل شود. اگر اسرائیل بخواهد غزه را اشغال کند، مرتکب اشتباه بزرگی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا