ایران

فیفا از تهران درباره جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه مشهد توضیح خواست

فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، می‌گوید در جریان خبرهای مربوط به جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه مشهد قرار گرفته و از مسئولان فدراسیون فوتبال ایران درخواست اطلاعات بیشتر کرده است.

فیفا روز چهارشنبه (10 فروردین) اعلام کرد: «موضع فیفا در مورد حضور زنان در مسابقات فوتبال در ایران روشن است: پیشرفت تاریخی به‌دست آمده است– همان‌طور که به عنوان مثال در اکتبر 2019 هزاران زن اجازه یافتند که برای نخستین بار ظرف 40 سال در ورزشگاه حضور پیدا کنند، و اخیرا نیز در ماه ژانویه برخی از زنان دوباره اجازه حضور در یک بازی فیفا پیدا کردند.»

فدراسیون بین‌المللی فوتبال افزوده است: «فیفا انتظار دارد که این روند ادامه پیدا کند، به گونه‌ای که این روند برگشت‌ناپذیر باشد.»

این در حالی است که در موارد پیشین مورد اشاره فیفا، حضور زنان در استادیوم به‌صورت بسیار محدود و نابرابر صورت گرفته است، که اعتراضات زیادی را به‌دنبال داشت.

در آخرین مورد، سهمیه بلیت زنان برای ورود به ورزشگاه تنها 5 درصد اعلام شد که بر اساس گزارش‌های شاهدان عینی، حتی حضور همین تعداد نیز محقق نشد.

بسیاری، حضور تماشاچیان زن را در مسابقه قبل «تبعیض‌آمیز» و «دست‌چین شده» توصیف کرده و آن را استراتژی جمهوری اسلامی برای فریب فیفا دانسته‌اند.

لازم به ذکر است روز 9 فروردین، تعداد زیادی از زنان به‌رغم خرید بلیت بازی از طریق وب‌سایت فدراسیون فوتبال به طور قانونی، اجازه ورود به ورزشگاه مشهد برای تماشای بازی تیم ملی فوتبال ایران و لبنان را پیدا نکردند و ماموران برای پراکنده کردن آن‌ها که در میان آنان تعدادی دختر خردسال نیز بودند به اسپری فلفل متوسل شدند.

فدراسیون فوتبال ایران پیش از این به فیفا تعهد داده بود که زنان طبق قوانین فدراسیون بین‌المللی فوتبال از حق برابر با مردان برای تهیه بلیت و ورود به ورزشگاه برخوردار باشند، اما همواره تنها عده محدودی از زنان به صورت گزینشی اجازه ورود به ورزشگاه‌ها را یافته‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا