ایرانخاورمیانه

حمله نیروهای انتظامی به تجمع اعتراضی مجروحان جنگ ایران و عراق

تجمع شماری از مجروحان جنگ ایران و عراق مقابل ساختمان مرکزی «بنیاد شهید و امور ایثارگران» با خشونت نیروهای امنیتی و انتظامی، پرتاب گاز اشک‌آور و بازداشت چند تن از معترضان مواجه شد.

همزمان شماری از مجروحان دوره جنگ با راه‌انداری کارزاری ضمن اعتراض به عملکرد مقام‌های حکومتی، تاکید کردند که برای رفع تبعیض نسبت به شهروندان دیگر خواهان «حقوق کار به جای پرداخت کمک معیشت» هستند.

شماری از مصدومان جنگ ایران و عراق که در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی از آنها به عنوان «جانباز» نام برده می‌شود روز شنبه ۱۷ تیر ماه در اعتراض به وضع معیشتی خود و بی‌اعتنایی مقام‌های و نهادهای حکومتی، به ویژه بی‌توجهی «بنیاد شهید و امور ایثارگران» به مطالبات به این مطالبات مقابل ساختمان مرکزی این بنیاد در تهران تجمع کردند.

تجمع روز شنبه این گروه از شهروندان در اعتراض به «دهک‌بندی جدید» که ان را «ناعادلانه» می دانند و «قطع یا کاهش کمک معیشت ماهانه» برپا شد. آنها همچنین به عدم اجرای قانون مصوب در چارچوب برنامه ششم توسعه برای همسان‌سازی «کمک معیشت ماهانه جانبازان» با «حداقل حقوق و مزایای کارکنان دولت» اعتراض دارند.

با این حال ویدیوهای منتشر شده از این تجمع، حاکی از آن است که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور به سوی شرکت کنندگان در تجمع کردند تا حدی که حال تعدادی از مجروحان جنگ ایران و عراق در این تجمع بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور به شدت وخیم شده است.

در یکی دیگر از ویدیوها، تعدادی از مجروحان جنگ ایران و عراق در جریان همین تجمع مقابل ساختمان مرکزی بنیاد شهید و امور ایثارگران، مقام‌های این بنیاد و جمهوری اسلامی را «دروغگو» و «جنایتکار» خواندند.

در جریان تجمع روز شنبه «نیروی انتظامی با خشونت و گاز اشک‌آور به تجمع مسالمت‌آمیز رزمندگان و جانبازان اغلب سالخورده و بیمار» حمله کرد و شماری از آن‌ها را بازداشت کرده است.

مجروحان و مصدومان جنگ ایران و عراق که شمار زیادی از آن‌ها در فقر و تنگدستی زندگی می‌کنند در سال‌های گذشته بارها تجمع‌های اعتراضی برگزار کرده‌اند با این حال مقام‌های حکومتی توجهی به مطالبات آنها نداشته‌اند.

با افزایش اعتراضات مصدومان و آسیب دیدگان جنگ و خانواده‌های شماری از کشته شدگان جنگ ایران و عراق به مقام‌های حکومتی، محسن زنگنه سخنگو و عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی، به این گروه از شهروندان وعده داد که در برنامه هفتم توسعه مطالبات آنها در نظر گرفته خواهد شد.

محسن زنگنه گفت: «باید منتظر بود تا کمیسیون‌ اجتماعی در بحث حمایتی و کمیسیون امنیت ملی در حوزه ایثارگرانی که در رابطه با امنیت ملی بودند، پیشنهادات خود را به کمیسیون تلفیق ارائه دهند و پس از آن چشم انتظار مصوب شدن موارد مطروحه در صحن علنی مجلس باشیم

زنگنه همچنین گفت که به عنوان سخنگو و عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق به خانواده‌های کشته‌شدگان و مصدومان در جنگ «قوا می‌دهد تا موادی مشخص، معلوم، عملیاتی و قابل اجرا در حوزه ایثارگران در برنامه هفتم توسعه» تصویب شود.

در همین حال جمعی از مصدومان جنگ با راه‌اندازی کارزاری خواستار «حقوق اشتغال به کار» به جای «پرداخت کمک معیشت به تمام معیشت‌بگیران» هشت سال جنگ ایران و عراق شدند.

اعتراضات مصدومان و خانواده‌های کشته شدگان جنگ ایران و عراق در حالی اوج گرفته است که طی یک دهه گذشته موارد متعددی از فساد در «بنیاد شهید و امور ایثارگران» افشا شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا