جهانخاورمیانه

آمریکا به حوثی‌ها هشدار داد که حملات خود را در دریای سرخ متوقف کنند

وبسایت اکسیوس شامگاه پنج‌شنبه ۲۳ آذر به نقل از دو مقام آمریکایی نوشت که دولت جو بایدن از طریق چندین واسطه پیام‌هایی را به شورشیان حوثی در یمن فرستاده و به آنها هشدار داده که حملات خود علیه کشتی‌ها در دریای سرخ و به اسرائیل را متوقف کنند.

حملات حوثی‌ها تنش‌های زیادی را در منطقه ایجاد کرده است و تهدیدی فزاینده علیه کشتی‌رانی در یکی از مسیرهای اصلی تجارت دریایی منطقه تلقی می‌شود.

آخرین مورد آن نیز حمله پهپادی به یکی از کشتی‌های شرکت دانمارکی مرسک است که روز پنج‌شنبه رخ داد اگرچه هم خدمه این کشتی و هم خود کشتی آسیبی ندیده‌اند.

یکی از مقامات دولت آمریکا به اکسیوس گفت که تیم لندرکینگ، نماینده ویژه ایالات متحده در امور یمن، که طی روزهای اخیر به خلیج عرب سفر کرده است از همتایان خود در عربستان سعودی، عمان و قطر خواسته که این پیام‌های هشدارآمیز را به حوثی‌ها منتقل کنند.

آقای لندرکینگ در این پیام‌ها تاکید کرده که ایالات متحده به شدت نگران این موضوع است که حملات حوثی‌ها آزادی کشتی‌رانی در آب‌های بین‌المللی را تهدید می‌کند.

به گفته مقامات آمریکایی، چندین کشور منطقه طی دو هفته اخیر پیام‌های مشابهی را برای حوثی‌ها فرستاده‌ و گفته‌اند که حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ یا علیه اسرائیل «غیرقابل قبول» است.

مقامات آمریکایی اما معترفند که این پیام‌های هشدارآمیز تاکنون اثر بازدارنده نداشته و منجر به کاهش حملات حوثی‌ها نشده است.

در نتیجه این حملات، ورود کشتی‌های تجاری به بندر ایلات در جنوب اسرائیل تقریبا به طور کامل متوقف شده است.

شبه‌نظامیان حوثی که بخش اعظم یمن را تحت حاکمیت خود دارند، می‌گویند که حملات‌ آنها را باید به نشانه حمایت‌شان از فلسطینی‌ها گرفت و تاکید کرده‌اند تا زمانی که اسرائیل دست از تهاجم به نوار غزه برندارد، به حملات‌شان ادامه خواهند داد.

کاخ سفید در این حال اعلام کرده که ایالات متحد به دنبال ایجاد یک گروه ضربت دریای در دریای سرخ است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفته است: «ما در حال رایزنی با سایر کشورها در مورد ایجاد یک گروه ضربت دریایی هستیم تا امنیت کشتی‌هایی را که از آن ناحیه می‌گذرند تامین کند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا