ایرانخاورمیانه

پیش‌بینی وزیر امور خارجه اسرائیل: «مکانیسم ماشه» درباره ایران بزودی فعال می‌شود

وزیر امور خارجه اسرائیل، در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری آی۲۴، پیش‌بینی کرد که جهان غرب، پیش از هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر سال جاری، با فعال کردن «مکانیسم ماشه» تحریم‌ها بر ضد جمهوری اسلامی را تشدید خواهد کرد.

الی کوهن، با تاکید بر تلاش‌های هسته‌ای ایران گفت که آمریکا و اروپا دیگر نمی‌توانند درباره مسئله ایران، بی‌تفاوت باشند.

کوهن گفت: «طبق برآورد من، ایالات متحده و اروپا دیگر نمی‌توانند درباره مسئله ایران بی‌تفاوت باشند. ایران به غنی‌سازی اورانیوم تا ۹۰ درصد نزدیک است و برای جنگ با اوکراین به روسیه سلاح می‌دهد.»

در روزهای اخیر گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد ایران اورانیوم را تا «هشتاد و چهار درصد» غنی کرده است، یعنی تنها کمی کم‌تر از «نود درصد» مورد نیاز برای تولید بمب هسته‌ای.

این گزارش‌ها در حالی منتشر شد که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای با ایران متوقف شده و فشار اسرائیل بر غرب برای اقدام علیه تهدید ایران، افزایش یافته است.

او با اشاره به اعمال مجدد تحریم‌ها به دلیل تلاش‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، افزود: «آمریکا و کشورهای اروپایی مرتبط، پیش از مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر، تحریم‌های مکانیسم ماشه را علیه ایران اعمال خواهند کرد.»

پس از امضای توافقنامه هسته‌ای تاریخی ایران با قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵، سازمان ملل متحد تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران را در ازای موافقت ایران با عدم تولید سلاح هسته‌ای، لغو کرد.

یک بند اما در این توافق به آمریکا اجازه می‌داد که در صورت عدم پایبندی ایران به توافق، تمامی تحریم‌ها را مجدداً علیه تهران اعمال کند (مکانیسم ماشه)، بدون اینکه اعضای شورای امنیت سازمان ملل امکان وتو داشته باشند.

صدای آمریکا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا