آذربایجانایرانمحیط زیست

احتضار دوباره دریاچه اورمیه

با آغاز فصل گرما، افزایش تبخیر و عدم اختصاص حق آبه دریاچه اورمیه از سوی وزارت نیرو، بار دیگر رنگ این دریاچه سرخ شد.

افزایش بی‌سابقه دمای هوا و به‌تبع آن افزایش تبخیر از یک‌سو و عدم رهاسازی آب از طرف وزارت نیرو از سوی دیگر سبب افزایش غلظت نمک دریاچه شده و بار دیگر رنگ آب دریاچه سرخ شد.

همچنین افزایش میزان شوری آب دریاچه تأثیر منفی بر جمعیت پرندگان داشته ب طوری که برابر بررسی‌های میدانی صورت گرفته، جمعیت پرندگان حاضر در این زیستگاه با ارزش، کاهش محسوسی داشته است.

امید یوسفی رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی درباره کاهش جمعیت فلامینگوها در این دریاچه گفت: «دریاچه ارومیه در طی سال‌های اخیر پذیرای ۵۰ تا ۶۰ هزار بال فلامینگو بود که امسال به علت فراهم نبودن شرایط زیستی و غلظت بالای نمک آب دریاچه، این میزان به طرز محسوسی کاهش‌یافته است.»

احیای دریاچه اورمیه یکی از قول‌های انتخاباتی حسن روحانی در دوره اول ریاست‌جمهوری‌اش بود اما تمام تلاش وی برای احیا این دریاچه افتتاح نهادی تحت عنوان «ستاد احیای دریاچه اورمیه» بود که بیشتر سعی داشت باکارهای تبلیغاتی اذهان عمومی را از این مشکل زیست‌محیطی منصرف سازد.

در سال‌های اخیر با افزایش بارندگی‌ها در حوضه آبریز دریاچه، وضعیت این دریاچه روبه بهبود بود اما کاهش بارندگی در سال جاری و نیز عدم رهاسازی آب بار دیگر دریاچه ارومیه را در حالت احتضار قرار داده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا